Geitekaos på Gumpetoppen (Vang) – Kåre mistet buksa, og Helga spelte lur

Av: Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade. på oppdrag i Vang.
GUMPETOPPEN (et sted mellom Skarvberget og Vrangbygda) – Det som starta som ei heilt alminnelig vårslepp- og lurfestival, utvikla seg raskt til noko som kunne minne om eit slags geiteorkestrert opprør, med Kåre Hjulfløtt som ufrivillig hovedperson og Helga Flatmyr som den mest toneangivande kvinna med trettenfingra lur og ei usannsynleg evne til å blåse i moll.
Alt låg til rette for ein sedvanleg og traust bygdefest med lur, lefse og lokalforankra saft – men alt tok ein uventa vending da geiteflokken til Gammel-Nils kom springande inn på scena i det Helga starta på “Lurens Vårsang i G”. Geitene, trolig forvirra av tonarten (G# minor, ifølge vitner med gehør), storma lydanlegget og fikk ned både høyttalar, lysrigg og Kåre Hjulfløtt, som i det augeblikket sto midt i sin tradisjonsrike buksejusteringsdans.
Resultatet? Kåre mistet buksa, Helga mista pusten, og ein geit fikk æren av å avslutte soloen med eit smell i pauka.
“Eg sa det! Du kan ikkje kombinere lur og geit, det står i Moseboka ein plass,” ropte Arne Antifon, lokalkjent lydmann og sjølvutnevnt geitepsykolog.
EIN FESTIVAL PÅ VILLE VEIER
Festivalen, som bar det pompøse navnet “Det store lursleppet og vårblås i Bjølleklang”, hadde invitert musikarar frå heile Indre Vestkantdal og delar av Sørskrålia. Programmet inkluderte postmoderne lur-trio, buframføringar på stein og ein lydinstallasjon av ei ku som tygde rytmisk på et gammelt DAB-radiohøgtalarhøvel.
Men ingen var budd på geitekaoset som brått forvandla kulturfjøset til ein scene frå “Apokalypsen i F-dur”.
“Det var som å sjå Mozarts rekviem i fjøset under ein trommestorm,” sa ein rørt og full Halldis H. Knarkdal, som filma heile seansen med sin gamle Sony Ericsson og fekk seg ein ny TikTok-karriere på kjøpet.
PUBLIKUMSOBSERVASJONAR
Eg sjølv sat på andre rad mellom Frøydis Takk og Gubben på Rad 4, som begge meinte at det heile bar preg av “for mykje improvisasjon og for lite smør på lefsene”. Frøydis strikka ein sau under opninga, og Gubben åt opp programmet da han trudde det var ein vaffel.
Fru Halvorsen, alltid til stades med teaterkikkert og djup skepsis, meinte dette “ikkje var lur, men sur”, og forlét salen med eit sukk som kunne fått Sibelius til å skjelve i grava.
KULTURKATASTROFENS KUNSTNERISKE ETTERSMELL
Likevel – under all uvilje, ull og ul i toneleie – ligg det kanskje noko djupt, nesten aukrustsk, over det heile: ein slags poetisk fusjon av norsk bygdekaos, naturlyrisk surrealisme og fullstendig mangel på regi. Som om Reodor Felgen sjølv hadde rigga scena med potetlamper og håp, medan Solan stod i kulissene og ropte “Nå eksploderer’n!”
Eg tør påstå: Ein betre illustrasjon på uregulert bygdekultur får du ikkje før neste gang nokon prøver å kombinerer langeleik og line-dance.
ILLUSTRASJON
Alt-tekst: Geit på scenen under lurfestival, lysrigg i bakgrunnen og ein forfjamsa mann i ullundertøy på kne.
Tittel: Geitelyrikk og bukseflauser – Norsk kultur på sitt mest eksplosive
Bildetekst: Når lur møter geit og bukser forsvinn – då veit du at du er på Gumpetoppens vårslepp.
Forklaring: Bildet viser augeblikket rett før Kåre Hjulfløtt får buksa ned på anklane av ei spretthoppargeit, medan Helga Flatmyr blåser så hardt i luren at håret hennar flagrar som nasjonalflagg i trekk.
TROLLKOMMENTARAR FRÅ DET KULTURELLE BAKROMMET
- Laila Lapptone: “Eg synest Helga blåste vakkert. Det var geitene som var sure.”
- DJ Surklang: “Kva slags festival har ikkje beat? Eg sat i bilen og høyrde på Skrillex i protest.”
- Feleskremmeren: “Eg trudde det var folkemusikk. Fekk panikk då det blei performancekunst.”
- Gubben på Rad 4: “Eg vil ha tilbake buksa mi. Den likna veldig på den Kåre hadde.”
- Grethe Grett: “Eg fekk hornallergi og måtte heim. Altfor mykje messing og ull.”
- Runar Rytmeknekk: “Var dette ein protest mot strømprisane? Eg tolka det slik.”
- Synnøve med Snipp: “Eg kom for lur, blei forført av geit. Ekte teater!”
- Kurt Klang: “Mangler groove. Geitene kunne hatt rytmeinstrument!”
- Fru Halvorsen: “Det var betre før. Og då var det ikkje godt heller.”
- Bjarne Bass: “EG VIL HA METAL!”
Artikkelen er inspirert av:
NRK – Geiter stormet bygdefest i Vang