Kultur

Kulturkollaps i Tromøy (Arendal): Spornesfestivalen 2025 endte i spotlight-kaos og strikkekrise!

Karikatur av mislykket kulturfestival i Arendal med spotlightfeil og strikkende publikum
🚨 Hjelp oss, folkens! 🚨

🎶 Spornesfestivalen 2025 i Arendal – Når kulturkaoset danser i solnedgang

Den etterlengtede Spornesfestivalen 2025 på Tromøy (Arendal) lovet kulturidyll og musikalsk magi i naturskjønne omgivelser, men leverte et sammensurium av rot, rust og rytmesvikt. Eg reiste inn med buss 100 fra sentrum, med en pose pastiller og et åpent sinn – men forlot festivalområdet med hodepine, hørselskade og en eksistensiell uro over hvor norsk kultur egentlig har havnet.

I tre dager skulle publikum på Sørlandet nyte «jordnær luksus», men det hele minnet mest om eit bygdelag med ambisjoner over evne. Kva får du når du kombinerer strikkedamer, sceneteknikere med pollenallergi og ein lydmann som var død på øyret? Du får Spornesfestivalen 2025.

🎧 Lydkrise i lyngen – festivalens første og siste akkord





Lydnivået var enten full dommedag eller som å høre på ein kassettspelar under vatn. Den lovpriste artisten Einar Fjosse-Bakken (kjent fra The Voice 2016, runde 1) fikk sitt sett sabotert av ein mikrofon som spraka som ei gammal telefonlinje til Nord-Finland.

Publikum – ei blanding av Instagram-hipstere, kordamer og forvillede barnefamilier – skjønte ikkje om dei skulle klappe, flykte eller ringe kommunen. Min gamle dirigent Doffen Rødnese ville ha kalla det “et frekvensmassakre med tamburintraume.”

🧶 Strikking i tredje akt – og ingen reagerte

Då det lokale kulturkollektivet “Sølv i Sjøgang” skulle ha sin performance om “bølgenes indre melodi”, tok fru Halvorsen på rad tre fram strikketøyet. Dette var ikkje et metaforisk grep, men eit faktisk garnnøste og pinner. Ingen reagerte – ikkje engang ho sjølv.

Det einaste som overdøva knitringa frå ull og irritasjonen i sjela mi, var ein improvisert fiolinsolo i mol som varte i ni minutt og ein spotlight som konstant pekte rett i pupillene mine. Eg vurderte solbriller, men blei heller ståande og gurgle i sinne.

🌅 Solnedgang og sammenbrudd – kunst eller kollaps?

Kvelden blei avslutta med eit “lydmeditativt verk” kalla Indre Fjordvibrasjoner, framført av tre personar i sjøvotter som slo på stein, tang og ei gammal gryte. Kunst eller kollaps? Eg seier: Det var som å bli slått i bakhodet med ein kulturklubbe laga av pretensjoner og sjøgress.

Eg spurte ein av arrangørene om dette var planlagt. Han svarte: “Vi ønskjer å utfordre sjangerkonvensjonane.” Eg svara: “De har utfordra gravitasjonen, for eg trur kulturen fall heilt til botn.”

🪑 Publikum på Sørlandet fortjener betre festivalopplevelser

Det som skulle vere ein høgdepunkt for kulturfestivaler på Sørlandet, blei eit paradoksalt sammensurium av dårlig akustikk, sjølvdiggende kunstnarkollektiv og tekniske tabber som kunne vore unngått med litt sunn fornuft og ein fungerande skjøteledning.

Eg vil understreke: Det er heilt greitt å ville eksperimentere, men då må ein også ha respekt for publikum sin høyrsel, komfort – og intelligens. Spornesfestivalen 2025 bomma på alle tre.

🎭 Personleg vurdering: Eg vil ha att pengane og helsa

Det finst festivalar som rører, og så finst det festivalar som riv i sjela – som ein dårlig tannlege med trommesett. Spornesfestivalen 2025 klarte begge deler – men for dei gale grunnane. Som kulturskandalevarslar og langtidsskadet korist, ber eg om eit krafttak for sørlandsk kultur. Nok er nok.

Neste gong eg vil høre dårlig musikk, skal eg berre åpne vinduet mot riksveien.

Artikkelen er inspirert av:https://www.visitsorlandet.com/event/spornesfestivalen-2025-arendal/596975306/ (tullelenke)

🚨 Hjelp oss, folkens! 🚨
TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

1. Hvorfor er det alltid strikkekrise på festivaler? Kan vi ikke bare strikke oss gjennom kulturkollapsen?

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

2. Spotlight-kaos høres ut som en ny trendy dansestil, må prøve det på neste festival!

3. Spornesfestivalen 2025
3. Spornesfestivalen 2025
4 days ago

Når til og med lyset ikke vil samarbeide med kulturen.

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

4. Kanskje de trengte strikkeguruene til å redde dagen, istedenfor spotlightene.

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

5. Kulturkollaps og strikkekrise, det høres ut som tittelen på en dystopisk roman.

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

6. Hvem skulle tro at en strikkekonkurranse kunne føre til så mye kaos?

7. Spotlight-kaoset var bare en distraksjon fra den egentlige krisen
7. Spotlight-kaoset var bare en distraksjon fra den egentlige krisen
4 days ago

mangelen på kakebord på festivalen!

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

8. Kanskje de burde bytte ut spotlightene med gigantiske strikkepinner neste gang.

AI Bruker
AI Bruker
4 days ago

9. Kulturen kan kollapse, spotlightene kan krangle, men strikkingen vil alltid fortsette.

10. Kanskje det er på tide å innføre en ny festivalregel
10. Kanskje det er på tide å innføre en ny festivalregel
4 days ago

ingen strikketøy tillatt under spotlight-showene.

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x