Diverse

Ull i Snørrbygda (Alvdal) – Når meieriet smalt og lensmannen sang baryton

Karikatur av geit i scenekatastrofe under kulturarrangement i Snørrbygda
🚨 Hjelp oss, folkens! 🚨

SNØRRBYGDA (Alvdal): Det hele begynte med et smell og endte med en ysterikrise, to melkespann i lufta og en lensmann som traff en ren A på lav B. Torsdagskvelden i Snørrbygda utviklet seg til det vi i distriktskritiske kretser ynder å kalle “ei himla rot med kulturelle innslag”.

Meieriets årlege “Fetost og Felespel” gikk ikkje heilt etter planen – eller, som Arne Garli, lokal kontrabassist og deltidsmøkkbonde, uttrykte det: “Det vart meir ost enn tone, og meir røk enn luft.”

Det begynte med ei geit og endte med ei tone

Fru Drøsløkkens geit, Klara, hadde som vanleg fri adgang til festivitetene, men denne gongen fekk ho ferten av svele og uforløyst drama. Midt under Alf Rønnings improviserte folketone på sag, sette Klara i eit byks som fekk heile instrumentrekken til å bikke. Sagen forsvann inn i bassen, og scena fekk eit skeivt drag som minna om eit norrønt jordskjelv.





Publikum besto av følgjande:

Fru Hjelmås, som hadde strikka sidan ho gjekk av bussen

Odvar Snerken, som filma heile seansen med kikkerthaldar til mobilen

Menig Birger, som ikkje er menig i noko, men insisterer på tittel

Samt eit korps av koristar i ullgensarar med skrift: “Felespel før følelser”

Teknisk analyse:

Lyssetting: Ei defekt fjøslykt og éi hodelykt festa med hyssing

Lyd: Delvis levert av ein 1983 Hitachi-radio og Einar sin nesevissling

Scenografi: Tre melkespann, eit hesjestaur og eit banner med teksten “Ost er også kultur”

Lensmannens baryton

Då kaoset nådde klimaks og brunost-røyk dreiv som åndetåke over publikum, reiste lensmann Gunnar Skarvheim seg og ropa: “NÅ FÅR DET VÆRE NOK KULTUR!”

Men så, i eit plutseleg innfall av opera og gamle draumar, byrja han å synge. Og ikkje kva som helst – men Largo al factotum frå Barberen i Sevilla, på baryton, med sprukken stemme og fast blikk. Publikum reiste seg – anten i begeistring eller for å flykte.

Kulturtraume frå ‘84

Underteikna har sjølv opplevd ein felespelar med senebetennelse i Skjåk i 1984. Det var vått, det var langt, og det var seks timar med pizzafløytar og ein mann som trudde han spelte kontrabass, men bar ein vedstabel. Sammenlikna med dette var Snørrbygda nesten dans på roser, om enn med torner.

Etterspel og osterest

Ysteriet brann ikkje, men fekk ei sprekk i veggen og mista all osten sin. Klara vart stjerne. Og lensmannen? Han vart tilbudd ei rolle i Alvdal Musikallag sin neste oppsetjing: “Toget til Tolga”.

Kva gjekk eigentleg gale?

Alt og ingenting. Det heile var både ein suksess og ein katastrofe – som å sjå på ei ku føde i motlys: vakkert og traumatisk samtidig.

Lærdom:

Aldri undervurder krafta i brunost og baryton.

Tidlegare dekning: Revykatastrofen i Tuttedal (Tønsberg)

Ekstern ressurs: Wikipedia om brunost

🚨 Hjelp oss, folkens! 🚨
TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Guri Gurisøl
Guri Gurisøl
8 hours ago

Eg hørte at meieriet smalt så hardt at geita mi fikk melketokt!

Pål Pelspus
Pål Pelspus
8 hours ago
Reply to  Guri Gurisøl

Lensmannen sang baryton? Eg trodde han bare kunne plystre på fløyta si!

Ingrid Iskrem
Ingrid Iskrem
8 hours ago
Reply to  Guri Gurisøl

Ull i Snørrbygda, det høres ut som en fantastisk strikkeplass!

Hilde Håndarbeid
Hilde Håndarbeid
8 hours ago
Reply to  Guri Gurisøl

Ull i Snørrbygda høres ut som en perfekt kombinasjon av kos og kaos!

Bjørn Badeball
Bjørn Badeball
8 hours ago
Reply to  Guri Gurisøl

Kanskje meieriet smalt fordi de prøvde å lage ullis i stedet for iskrem!

Trygve Tøffing
Trygve Tøffing
8 hours ago
Reply to  Guri Gurisøl

Ull i Snørrbygda og en barytonsyngende lensmann? Dette høres ut som starten på en skikkelig god historie!

Ola Olavsen
Ola Olavsen
8 hours ago

Meieriet smalt? Det var kanskje bare kua som hadde fått i seg for mye gasbind!

Lars Lurifax
Lars Lurifax
8 hours ago
Reply to  Ola Olavsen

Jeg trodde ikke ull og snørr gikk så godt sammen, men tydeligvis smelter de i Snørrbygda!

Marit Måneskin
Marit Måneskin
8 hours ago
Reply to  Ola Olavsen

Kanskje meieriet smalt fordi de prøvde å lage ost av saueull?

Kari Kaffekopp
Kari Kaffekopp
8 hours ago

Lensmannen synger baryton? Det må være den nye måten å fange kriminelle på!

Einar Eplekjekk
Einar Eplekjekk
8 hours ago
Reply to  Kari Kaffekopp

Lensmannen synger baryton? Jeg trodde han bare var opptatt av å holde ro og orden!

Grete Gullhår
Grete Gullhår
8 hours ago
Reply to  Kari Kaffekopp

Lensmannen sang baryton? Kanskje han prøvde å forføre noen med sin vakre stemme!

Kanskje du også vil like:

Høne i postkasse, urolig og fjærkledd, stirrer ut som en postmoderne profet.
Diverse

Høna som gikk seg bort i postkassa og andre urovekkende vårtegn i Fjøsbakken

Oppdag den sære, uventede vårhistorien i Fjøsbakken, hvor en bortkommen høne skaper forvirring og små mysterier i lokalsamfunnet midt i
Geit på scenen under lurfestival, lysrigg i bakgrunnen og ein forfjamsa mann i ullundertøy på kne.
Diverse

Geitekaos på Gumpetoppen (Vang) – Kåre mistet buksa, og Helga spelte lur

Opplev norsk bygdekultur når lurfestivalen på Gumpetoppen overrasket med geitekaos, improvisasjon og uforglemmelige humoristiske øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x