Av Astri Lovinda Kvisle – undringsredaktør og lokal dyrefilosof, spesialist på tverr bjørn og sukkerspinnbasert økonomi.
Det som skulle bli en helt vanlig tirsdag i Pjuskebys mest svingete dyrepark, tok en overraskende vending da den tidligere kioskansvarlige, Bjørnen Brumme-Bjørk, bestemte seg for å sette seg på isboksen og nekte å ekspedere kunder. Årsaken? “Jeg vil ikke være den som gir apekattene fri, mens jeg selv aldri får pause,” skal han ha brummet.
Dyrene i Dyr-i-Svingen – som normalt lever i harmonisk turnusordning – ble stående i kø, mens kiosken duftet av oppvarmet pølse og urettferdighet. Hendelsen har satt sinnene i kok og sukkerspinnet i vrang. Ifølge Troll bataljonen er dette den største kiosk-konflikten i Pjuskeby siden “Vaffelvaktopprøret” i 2007.
Den pelsete protesten ved pølsedisken
Brumme-Bjørk har lenge vært kjent som dyreparkens mest punktlige kioskansvarlige. Men etter flere runder med helgevakt og manglende tilgang til frossen bringebærsaft, skal det ha tippet over. “Ingen takker oss bjørner for innsatsen,” sa han, og la en ketchupstripe over hele prislista. Flere dyr hevder å ha sett ham mumle noe om “kioskautonomi” før han låste døra med halen.
Pingvinkø og lama-kaos
Mens kiosken sto urørt, samlet det seg et voksende opprop av lamaer, pingviner og en forvirret ekornfamilie uten billetter. Parkbesøket ble raskt en studie i kollektiv frustrasjon, og det endte i et improvisert møte under Lama-Labyrinten. En gruppe besøkende fra Tusenfnis begynte å selge hjemmelaget is fra lomma, men ble stanset av en gruppe flamingoer fra Sikkerhet & Sirup.
Trolleksperter og sukkerspinn-forhandlinger
Ledelsen i Dyr-i-Svingen – under direktør Panda-Kari – fikk inn krisehjelp fra Troll bataljonen. Deres forslag: La Brumme-Bjørk få en dag i sukkerspinn-karusellen og innføre rotasjonsbasert kioskdemokrati. Forslaget møtte motstand fra kioskapene, som truet med bananskrell-streik.
Samtidig kom det forslag om å outsourcere kiosken til Fjas & Fjong Frisørsalong – mot at isen ble servert med hårføner.
Kiosken åpner igjen – men bare baklengs
Etter intense forhandlinger ble det enighet: kiosken skulle snurre, bokstavelig talt. Kundene må nå gå baklengs for å få is, og alle dyrearter må ta med eget sugerør. Brumme-Bjørk er fornøyd: “Endelig litt respekt – og pause hver tredje time.” Panda-Kari uttalte: “Vi har funnet en løsning som kombinerer dyrevelferd, matsikkerhet og koreografert venting.”
Og så… en baklengs-oppfordring
Det som startet med en vrang pølse, endte i et dypt eksistensielt spørsmål: hvem har egentlig ansvaret for latter og lunsj i Dyr-i-Svingen? Parken ruller videre, baklengs, og ingen vet om apene faktisk forstod hele konflikten – men de jublet høyest da isen var tilbake.
Neste gang du besøker Pjuskeby, husk: i dyreparken kan selv kiosken bli revolusjonens kjerne. Kom, se, og baklengs-bestill med eget sugerør.
Kilder:
- Tullekilde: Brumme-Bjørks egen podkast “Pels & Proteser”
- Faktakilde: Troll bataljonens rundskriv om kriseledelse i zoologiske soner
📣 Sett deg på isboksen og brum!
Del din favoritt kiosk-konflikt og bli med i trekning av baklengs-billett til Dyr-i-Svingen!
Ække rart bjørnen nekter, han har vel ikke lyst på noe annet enn honning!
Tror bjørnen bare er sur fordi de var tom for sjokoladeboller.
Kanskje bjørnen bare vil ha betalt i fisk i stedet for penger.
Bjørnen er nok bare en kresen kunde, han vil sikkert ha spesialbestilling!
Kanskje bjørnen er på diett og vil ikke bli fristet av kiosken sin usunne fristelser.
Kanskje bjørnen vil ha betalt i form av fiskekaker i stedet for penger.
Kanskje bjørnen bare vil ha betalt i form av honning, det er vel tross alt bjørnens favorittmat!
Kanskje bjørnen er vegetarianer og vil ha et mer plantebasert utvalg på kiosken.
Kanskje bjørnen er allergisk mot noe som er i kiosken sitt utvalg.
Kanskje bjørnen vil ha en varm kopp te i stedet for brus, må jo passe på helsa!
Kanskje bjørnen bare er opptatt med å lage et fancy gourmetmåltid i skogen.