Æ sto på Mix’en i Verdal da nyheta kom – og alt stivna, til og med pølsevatnet.For no skal Byrådistan (Oslo) bli en botanisk hage med bystatus. Byrådet har bestemt seg for å gjøre asfalt til blomstereng, og biler til historie. Slik ble Seilduksgata det første offeret i det vi må kunne kalle eit urbant jordskjelv: Parkgater.Asfaltens fall og petuniaens seierDet nye konseptet går ut på å fjerne kjørefelt og parkeringsplasser for å plante trær, benker og små blomsterbed der folk med oppbretta bukser og elsykkelhjelm kan slentre rundt i takt med sin egen urbanitet. Fotgjengeren skal endelig “komme foran bilen”, sier byplanleggeren, som tydeligvis aldri har løfta en flyttekasse i regnvær.Bilens sarkastiske gravferdMed dette vedtaket tar Byrådistan (Oslo) endelig det siste steget mot å bli ei temapark for fløyelsmyke visjoner og allergivennlig politikk. Spørsmålet er bare: Kor skal bilene gjøre av seg? Svaret er like svevende som byens klimamål: “De kan kjøre rundt. Eller la være.”Parkgate-paradoksetI ein by der ein nesten må krangle seg til en parkeringsplass på liv og død, skal det no ryddes plass til soneinndelt harmonika og utekontor for hipstere med sourdough-laptoper. Og som vanlig: den som må frakte noe tungt eller har føtter som gjer vondt – ja, den må klare seg sjøl.Dette va bære starten. No må vi lukte på traktorhjula og våkne. Kua har allerede snudd ryggen te FN.Kilder:Aftenposten – “Byrådet vil ha flere parkgater i Oslo. Fotgjengere skal komme foran bilene.”Avisa Oslo – “Nyheter fra sentrum uten plass til sentrum”www.byblomstring.no/nårevolusjonenkommer
Ønsker du å lære mer om hvordan bybildet forandrer seg og hvordan lokalpolitikk påvirker hverdagen? Vi skriver også om Kommunalt Kåseri: Kaffekrise og kommunale skjebner i Blæreskoglia, hvor du kan få innsikt i de komplekse beslutningene som former vårt nærmiljø. Hvis du er nysgjerrig på store byprosjekter og grønne initiativer, kan du lese mer om Stavanger – oljemetropol kjent for midnattskulp. Og for en litt mer personlig vri på dagliglivet i Oslo, kan du sjekke ut BOLIGKAOS I OSLO: Når folk bor i postkasser og naboer spionerer via brevsprinkel. Disse artiklene gir deg et bredere innblikk i de utfordringene og endringene som preger norske byer i dag.
I den aktuelle artikkelen handler mye om byplanlegging og omforming av byrom, spesielt i forhold til hvordan byer som Oslo håndterer trafikk og holdeplasser. En sentral del av diskusjonen er den økende tendensen til åSkyve biltrafikk til fordel for fotgjengere og grønne områder, noe som er nært knyttet til konsepter som byplanlegging og urban utvikling. For mer info om hvordan byer planlegger og utvikler seg, kan du lese denne artikkelen. Begreper som trafikkpolitikk og bærekraftig transport er også relevante for å forstå hvilke grep som tas for å skape mer miljøvennlige og gangvennlige bymiljøer, og her kan trafikkstyring og bærekraftig transport gi mer innsikt. I tillegg er det interessant å se på hvordan slike initiativer påvirker byens folk og mobilitet, noe man kan lese mer om i denne artikkelen.
Ærlig talt, æ syns dem Parkgatene e som en kranglefant i trafikken!
Æ syns det e berre tull at dem byrådistan i Oslo ska krangle om blomster og parkering!
Æ har alltid sagt det, dem politikeran i hovedstaden e som bikkjer i en potetåker!
Æ syns vi ska la dem byrådistan krangle om parkgatene, og vi tar oss en kopp te og ser på!
Æ har itj sett så mye tull i trafikken siden dem prøvde å få geitene til å dirigere bussan!
Æ trur dem byrådistan i Oslo skulle heller brukt tida si på å fikse hullan i veian!
Æ syns dem byrådistan i Oslo ska lære å dele, som vi gjorde i barnehagen, og ikke krangle om parkgatene!
Æ syns dem byrådistan i Oslo ska ta seg en tur i parken og lukte på blomstene, istedet for å krangle om parkgatene!