Kultur

Drama i Fnisegrotta – teater med røyk og revmatikk i Avisafjotten (Bodø)

Karikatur av teaterscene i Fnisegrotta med røyksky, sprukket mikrofon og frustrerte skuespillere i humoristisk Kjell Aukrust / Salvador Dali-stil

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade.

Så satt vi der i Fnisegrotta, klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i røyk og oppsigelser. Det skulle bli en kveld hvor teateret ikke bare spilte på scenen, men også på nervene til alle i salen. Røykmaskinen gikk amok, spotlightsen sviktet og mikrofonene hvisket mer enn de sang. Resultatet? En forestilling som varte i en evighet med en lyd som minnet om en feleorkester med bæsj på buen.

Når mikrofonen sprakk: Teknisk fiasko i Fnisegrotta (Bodø)

Fra første akt kunne man ane at noe var galt. Mikrofonen til hovedrolleinnehaveren sprakk i det han skulle fremføre sin første replikk. Publikum satt i vantro, mens skuespillerne måtte mime og rope seg gjennom resten av akten. Røykmaskinen, som tydeligvis hadde fått et liv for seg selv, fylte rommet med tykk tåke, og gjorde sikten nær null for både skuespillere og publikum.

Som en av skuespillerne sukket: “Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen.” Dette tok likevel ikke knekken på publikum, som til slutt sto opp for en stående applaus til tross for kaoset.

Publikum: Fra vantro til stående applaus i Bodøs skjulte perle

Fnisegrotta, kjent for sine intime rammer og særegne akustikk, fikk sin største prøve noensinne. Det sure koret fra amøbene i salen tok av i starten, men sakte men sikkert klarte forestillingen å sjarmere de fleste, tross teknisk krøll og sur stemning. Til og med den lokale pensjonisten Synnøve Snurris, kjent fra Smekk & Smell Klesvasker’n, kunne ikke la være å klappe med, selv om hun hvisket til naboen at hun hadde hørt bedre kor i en gammel kaffetrakter.

Torgnys traume: En revy i 1983 som aldri skulle glemmes

Dette dramaet i Fnisegrotta vekket gamle minner hos undertegnede. Jeg ble nemlig kastet tilbake til en revy i 1983 hvor spotlightsen sviktet så kraftig at vi måtte bruke lommelykter fra publikum som scenebelysning. En tragedie som aldri burde ha skjedd, men som ga meg en livslang overfølsomhet for surt kor og feiljusterte lys. Den gang som nå, var det det tekniske som ødela magien.

Dramatiske sitater fra en kveld med mye røyk og lite respekt

  • “Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen,” sa en frustrert skuespiller.
  • “Jeg tror røykmaskinen prøvde å ta over showet,” fleipet en av de mest tålmodige i publikum.
  • “Jeg har aldri sett en så sur mikrofon,” sa lydteknikeren med et sukk.

Torgnys kulturråd for teater i Fnisegrotta (og lignende steder)

  1. Kle deg i lag på lag – her blir det kaldt når spotlightsen svikter.
  2. Ta med ørepropper – surt kor kan skade ørene.
  3. Velg komfortable sko – du vil kanskje måtte løpe ut av rommet i en fei.
  4. Unngå parfyme – det kan blande seg farlig med røykmaskinens lukt.
  5. Ha alltid med en lommetørkle – tårene kan komme fra både latter og frustrasjon.
  6. Vær forberedt på improvisasjon – både på scenen og i publikum.
  7. Kom tidlig for å sikre deg best mulig plass – lyden blir verre jo lenger bak du sitter.
  8. Ikke forvent profesjonell mikrofonbruk – øv deg på mime.
  9. Ta med lommelader – røyken kan få telefonen til å gå i svart.
  10. Vær klar for en kveld med nostalgi – alt kunne vært bedre i 1987, men det er sjarmerende likevel.

Avslutning: Røyk, revmatikk og revy – en kveld i Bodø som går inn i historien

Så hva lærte vi av denne seansen i Fnisegrotta? At alt kan gå galt, men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt – blir det kultur. Det er nettopp dette som gjør Bodø og Avisafjotten til steder hvor kunsten lever på kanten av kaos, hvor revy ikke bare er underholdning, men en overlevelsesutfordring. Som en lokal sier: “Hvis du overlever teknikken, overlever du alt.”

Kilde: Avisafjotten – fordi hvem andre tør skrive om røykmaskiner som tar over showet?

TikTok/Reels-oppsummering

Fnisegrotta i Bodø gikk i røyk! Mikrofoner sprakk, spotlights sov, men publikum elsket det likevel. Når teater blir en overlevelseskonkurranse – det er ekte kulturkaos!

CTA

Klikk her for å bli med i «Røykmaskinens Overlevelsesklubb» og lær hvordan du kan sabotere en forestilling med stil!

Ofte stilte spørsmål

Hva skjedde i Fnisegrotta på teaterkvelden?

Det oppsto tekniske problemer som røykmaskin som gikk amok og mikrofoner som sviktet, noe som førte til kaos på scenen.

Hvordan reagerte publikum på kaoset?

Til tross for kaoset og tekniske problemer, endte publikum med å gi en stående applaus.

Hvorfor ble denne teaterkvelden så minneverdig?

Den ble minneverdig på grunn av de tekniske problemene som ble en del av forestillingen, og hvordan publikum til slutt ble sjarmert til å gi en stående applaus.

Hva er Fnisegrotta kjent for?

Fnisegrotta er kjent for sine intime rammer og særegne akustikk.

Hvordan påvirket tekniske problemer forestillingen?

Problemer som en sprukket mikrofon og en røykmaskin som gikk amok skapte kaos, men skuespillerne improviserte og publikum endte opp med å applaudere.

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Gøran Grinchenesen
Gøran Grinchenesen
17 days ago

Hørte de skrudde opp varmen for å få litt ekstra dramatikk?

Hulda Humregutt
Hulda Humregutt
17 days ago

Kanskje de burde bytte ut røyken med glitter for en mer glamorøs effekt?

Truls Trøttefjes
Truls Trøttefjes
17 days ago

Er det sant at de måtte ta pauser for å strekke ut revmatikken mellom scenene?

Astrid Avisask
Astrid Avisask
17 days ago

Kanskje de burde ha hatt en lege i kulissene for å hjelpe med revmatikken?

Pål Pustenese
Pål Pustenese
17 days ago

Kanskje de burde ha hatt en røykmaskin som ikke irriterte revmatikken?

Inger Innsnø
Inger Innsnø
17 days ago

Tror du de hadde problemer med å få røyken til å forsvinne etter forestillingen?

Edvard Edderkoppbein
Edvard Edderkoppbein
17 days ago

Kanskje de burde ha satt opp et skilt: “Advarsel: Røyk og revmatikk i vente!”

Kari Kortpust
Kari Kortpust
17 days ago

Hørte de hadde problemer med røykvarsleren under forestillingen. Nok et drama å legge til i historien!

Ola Olavspikk
Ola Olavspikk
17 days ago

Kanskje de burde ha hatt en revmatiker som konsulent for å gi råd om hvordan unngå smerter?

Siv Sviskebakk
Siv Sviskebakk
17 days ago

Kanskje de burde ha solgt varmeposer i kiosken for de som fikk vondt i leddene?

Ronny Rødskjegg
Ronny Rødskjegg
17 days ago
Reply to  Siv Sviskebakk

Kanskje de burde ha hatt en revmatikermaraton i stedet for teaterforestilling?

Lise Lekfjes
Lise Lekfjes
17 days ago

Tror du de måtte ta pauser for å lufte ut røyken mellom scenene?

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Bli kjent med Hønk Fjertvik, sjefsredaktør av Tulleavisa, og hans unike syn på lokaljournalistikk.
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev Halva Priset i Gnurevik – en kveld med musikk, latter og uventede øyeblikk!
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x