Kultur

Drama i Kløne-haugen (Lillehammer): En Revy med Sopp, Sorg og Svidd Krumkake

Karikatur av Torgny som holder seg for ørene i røykfylt gymsal på revy i Kløne-haugen

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade


Så satt vi der i Kløne-haugen (Glillehammerstrupen), klare for kultur, og ingen ante at det skulle ende i et scenelysdrama med svidd krumkake og kollektiv tinnitus.

🎬 Det hele begynte som en helt vanlig lørdagskveld på ungdomshuset “Glimt i Grusen”, som i sin tid ble bygget av lokal grus og dårlig dømmekraft. Revyen bar navnet “Sopp & Synd: En sporskiftetragedie i fire piper”, og publikum – som besto av både levende mennesker og et utvalg stumme geitebukker fra nabogrenda Snurp-høgda – hadde store forventninger.


Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime

Det hele raknet under åpningsnummeret “Fylkesveiens Vals”, da scenelyset, som ble styrt av en ombygd mikrobølgeovn fra Guffens Rariverksted, eksploderte i et grønnblått blitzhelvete. Revyens lysmester, Guffen Slafsen, forsøkte å roe gemyttene ved å rope “det er kunst!” – men ble overdøvet av mikrofonen som sprakk og utstøtte en lyd som minnet mistenkelig om et feleorkester med bæsj på buen.





Etter dette mimet skuespillerne resten av første akt. Det eneste som kunne høres var lyden av svette gummistøvler mot gulv og et tilfeldig hyl fra Bolla Brødball som fikk lysstoffrør i fletteknuten.


Publikum: Fra vantro til stående applaus – og deretter stillhet

Publikum responderte først med vantro, deretter med ukontrollert latter – og så, plutselig, med et slags eksistensielt sammenbrudd. En eldre herre ved navn Tust Gurgelrud reiste seg og skrek:

“Dette er det vakreste mislykket jeg har sett siden luktestafetten i ’92!”

Applausen nådde et klimaks under tredje akt, “Svidd Krumkake og Syndig Sylinder – en monolog i pipeklang”, fremført av Dutti Snultbakken iført plastbøtte og lammeskinn. Da hun felte en tåre i det hun ropte “kultur er krise med konfetti!” – da visste vi at vi var vitne til noe historisk.


Torgnys traume: Et déjà vu fra revyen “Dampskipsdikt & dysenteri” i 1983

Jeg satt og skalv under bordet. Denne revyen vekket gamle sår fra en vinterkveld i ’83, da jeg selv spilte bassklarinett i “Dampskipsdikt & dysenteri” i et nedlagt grisehus i Haldenstrupen. Den gang fikk jeg granbarknott i underbuksen og røykforgiftning av en røykmaskin basert på salmiakk og optimisme.


En vurdering med både nesebor og sjel

Kunstnerisk sett var “Sopp & Synd” en blanding av postmoderne svette og bygdesurrealisme. Dramaturgien? Som en boks mopedkjeks: tørr, men eksplosiv. Scenografien besto av brukte regntønner og et blinkende skilt fra Klippe-Klask Frisør.

Kostymene var levert av Snellas Knirkebutikk – og det var både imponerende og potensielt brannfarlig. Spesielt når Dutti Tjasdal sin kjole tok fyr under “Kveitebrytingens Finale”, og ingen reagerte fordi de trodde det var lyskunst.


Kjente sitater fra kvelden:

  • “Det var som å høre et trekkspill drukne i grov sennep.” – Fjasine Rumpenæs
  • “Jeg kom for kultur, men ble igjen for katastrofen.” – Lurifax Gurgelrud
  • “Hvorfor lukter det varm postkasse?” – anonym tilskuer under applausen

Hva lærte vi?

  • Det er mulig å lage kunst med bare tre personer, en kransekakeform og et feilmontert discokulehjul.
  • Røykmaskin bør aldri fyres opp av et gammelt strykejern koblet til en vekkeklokke.
  • Hvis du kaller det “post-teater med samfunnsdiagnostikk”, kan du gjøre nesten hva du vil på scenen.

“Så hva lærte vi av denne seansen i Kløne-haugen (Glillehammerstrupen)? At alt kan gå galt, men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt – blir det kultur.”


Lokalavisens vurdering:

Kilde: Gudbrandsdølen Dagningen – fordi hvem andre tør skrive om dialektfeil i kulturtekster med alvor?

Les mer hos Gudbrandsdølen Dagningen

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Trine Tragedie
Trine Tragedie
4 hours ago

Høres ut som en oppskrift på en eksplosiv forestilling!

Ola Overraskelse
Ola Overraskelse
4 hours ago
Reply to  Trine Tragedie

Sopp, sorg og svidd krumkake – det er jo som en oppskrift på en skikkelig berg-og-dal-bane av følelser!

Jonny Jokke
Jonny Jokke
4 hours ago
Reply to  Trine Tragedie

Sopp, sorg og svidd krumkake? Dette høres ut som en forestilling man ikke vil gå glipp av!

Kåre Klovnekongen
Kåre Klovnekongen
4 hours ago

Sopp, sorg og svidd krumkake – det er jo som en oppskrift på katastrofe!

Hilde Humørspredern
Hilde Humørspredern
4 hours ago

Sopp, sorg og krumkake? Dette høres ut som en oppskrift på en heftig følelsesmessig berg-og-dal-bane!

Knut Knasketann
Knut Knasketann
4 hours ago

Sopp, sorg og krumkake? Det høres ut som en forestilling som virkelig går rett i hjertet!

Pernille Pingle
Pernille Pingle
4 hours ago

Kan ikke tro at de har klart å kombinere sopp, sorg og krumkake i samme revy!

Frida Fjas
Frida Fjas
4 hours ago

Sopp, sorg og svidd krumkake – det høres ut som en oppskrift på en forestilling som virkelig setter følelsene i sving!

Karoline Komedie
Karoline Komedie
4 hours ago

Sopp, sorg og svidd krumkake? Dette høres ut som en oppskrift på en forestilling som vil røre sjelen!

Lasse Lattermild
Lasse Lattermild
4 hours ago

Sopp, sorg og krumkake? Det høres ut som en forestilling som virkelig vil sette følelsene i sving!

Emma Emosjonell
Emma Emosjonell
4 hours ago

Sopp, sorg og svidd krumkake? Dette høres ut som en oppskrift på en forestilling som virkelig vil treffe hjertet!

Petter Påfunn
Petter Påfunn
4 hours ago

Sopp, sorg og krumkake – det høres ut som en forestilling som virkelig vil røre sjelen!

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x