Drama i Sandgrava (Larkollen): Festival eller fellesferie med gitar?

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade
Så nærmer den seg igjen, som en solbrent turist på vei mot rekebordet: Larkolluka – Østfolds ukronede dronning av paraplydrinker, mimrekonserter og badeshorts i feil materiale. Jeg har sett festivaler komme og gå, men denne – denne holder seg fast i strandsteinene som en gjenglemt badeand med grillos og gamle Coldplay-coverlåter i nebbet.
For de uinnvidde: Larkolluka (i Larkollen, Rygge kommune) er en årlig sommerfestival som samler altfor mange mennesker på altfor lite plass, under mottoet “Noe for alle – spesielt de som liker høy musikk og svette menn i linbukser.”
Hva kan vi vente oss i år?
Programmet er lekket som en gammel badering, og det oser av følgende:
- Konserter på brygga: Ja, igjen skal voksne menn i 50-åra spille “Summer of ’69” med så mye innlevelse at det nesten overdøver tinnitusen min fra 1987.
- Strandaktiviteter for barn: Der du som voksen må stå i sand til knes og applaudere andres barn mens du svetter gjennom en Piké-skjorte fra GANT.
- Utekino: Der du ikke får med deg filmen fordi noen foran deg har hatt med seg campingstol med nakkestøtte og innbygd parabol.
- “Overraskelser”: Og vi vet hva det betyr. Som i fjor, da overraskelsen var at bandet kom 2 timer for sent fordi vokalisten hadde satt seg fast på Bastøferga.
Publikum: En sosiokulturell katastrofe i lin
Larkollukas største utfordring er, og har alltid vært, publikummet. Folk kommer fra alle kanter – Fredrikstad, Halden, ja til og med enkelte villedede sjeler fra Nesodden – og oppfører seg som om de nettopp har oppdaget konseptet festival:
- Klapping på 1 og 3 – skammens rytme.
- Høye rop midt i balladene – særlig fra folk med hettegenser knytt rundt skuldrene og dialekt fra Bærum.
- Sitter på skuldrene under konserter – og nei, det er ikke barn. Det er voksne. Med bart. Som har spist reker.
Og i år skal visst hele herligheten strømmes på TikTok av en influencer ved navn “SunkissedTiril”, som ifølge programmet “dekker festivalen med sol, stil og salte vibes”. Kjære deg, Tiril – salt er ikke en “vibe”. Det er noe som får trekkspillet mitt til å ruste.
Teknisk fiasko som strandinstallasjon
Scenen? For liten. Lydanlegget? Like pålitelig som en vaffelrøre i storm. Jeg husker i fjor, da den lokale visesangeren Ragnar Spikkestad mistet både mikrofon og sko i det samme vindkastet. Et øyeblikk som ble kalt “sterkt og sårbart” i programbladet, men som jeg personlig ville kalle et sammenbrudd i regi og renslighet.
Og lyssettingen! Jeg har sett bedre spotlightarbeid i en garasje med arbeidslampe fra Biltema. En artist ble belyst bakfra hele konserten – og vi satt og så på skyggen hans spille munnspill.
Larkolluka i punktform – for deg som ikke tåler hele sandkassa
- Festivalens høydepunkt: Når noen mister isen sin ned i ryggen på en annen og de begge later som det er “en del av opplevelsen”.
- Festivalens lavpunkt: Karaoke-kveld med åpen påmelding. I fjor sang en mann fra Råde hele “Bohemian Rhapsody” – alene – i mol.
- Årets risiko: En gjesteopptreden av en lokal rapper kalt “FjæreGutt’n” – med låta “Lavvann Love”.
- Årets håp: At det begynner å regne akkurat lenge nok til at folk drar hjem og lar sjøen få puste.
En personlig note fra 1983
Det var under en strandkonsert i Larkollen på 80-tallet jeg for første gang fikk sand i bassmunnstykket mitt. Det var med “Rakkestad Bygdeblås” og vi spilte “Smoke on the Water” i marsjfart. Ingen hørte oss, men måkene skrek og det var nok. Jeg har ikke helt kommet meg.
Avslutningsvis:
Larkolluka er ikke nødvendigvis en katastrofe. Den er en kulturkatastrofe pakket inn i solbriller, prosecco og ukritisk allsang. Men den får folk ut av huset, og det er mer enn man kan si om mye annet. Bare husk å ta med:
- Solfaktor 50
- Ørepropper
- En unnskyldning for å gå tidlig
Og et siste tips: Hvis du ser en eldre herre med blokkfløyte og notatblokk, ikke spør hva han skriver. Det er bare meg – Torgny – som dokumenterer nedturen for neste generasjon.
Kanskje de bare prøvde å lage verdens lengste allsang?
Kan noen fortelle dem at det ikke er Woodstock 2.0?
Kanskje de bare prøver å slå rekorden for flest gitarspillere samlet på ett sted?
Hva med å kalle det for ‘Sandgrava Woodstock’?
Kanskje de bare prøver å finne den nye Jimi Hendrix?
Det høres ut som en dårlig versjon av Coachella…
Kanskje de burde omdøpe det til ‘Sandgrava Gitarfest’?
Kanskje de bare prøver å lage en ny musikkfestival i Norge?
Kanskje de bare trenger noen flere deltakere for å få stemningen opp?
Kanskje de bare trenger litt mer koordinasjon og planlegging?