Kultur

Gammeldans og lynnedslag – fiasko i Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen)

Karikatur av Torgny Brølteblæst som holder seg for ørene mens rulleskøyte-harmonika og røykmaskin skaper panikk på scenen.

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade


Så satt vi der i Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen), klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i rullatorstunt, harmonikaulykke og en korgutt som forsvant i røyken.

Det hele begynte med en annonse i “SolungAvisa” – valgt fordi de tør skrive om dragspellentusiaster med tannbeskytter – som lokket med “Midtsommardans og kulturelt snøras i samfunnssalen”. Jeg pakket derfor niste, skotøy og en flaske salmiakk (for rens av sjel etter folkedans), og satte kursen mot Flekkefjertstrupen – et sted som lukter kålstuing og gammel instruktør.

Det var klart for revy, men ingen hadde gitt beskjed til været

I klassisk stil åpnet forestillingen med regn på skrå og en scene som knirket som et gammelt ekteskap. Navnet på forestillingen? “Tjora og trass – ei bygdeopera om mjølk og mord.” Ja, du leste riktig. En musikal om en ku, et uhell og ein lensmann med barndomstraumer.

På scenen sto Pjuskeby Bygdelag Teaterforening og Grendepølseensemblet, ledet av regissør Trym Turklatt, kjent fra skandalerevyen “Spleiselag i Sodoma”.





Høydepunktene (eller bunnen – det strides det om)

  • Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime – til et bånd som gikk i feil hastighet. En baryton ble til mus.
  • Publikum: Fra vantro til stående applaus, og så tilbake til vantro.
  • Torgnys traume: En scene med miming til geitebreking minnet meg for mye om en revy i 1983, hvor jeg måtte spille brunstig hjort på slep.

Midt i første akt skjer det uunngåelige: lyset går. Ikke et poetisk mørke, men svart som en kommunal budsjettdebatt i februar. En spotlampe kortsluttet og sendte en gnist over scenegulvet, som tente på en dekor laget av halm og vadmel.

“Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen,” ropte en tilskuer fra rad 2, og flere nikket.

Lydhelvete og harmonika-angst

En spesielt uheldig del av oppsetningen involverte tre harmonikaspillere på rulleskøyter, i et forsøk på å “modernisere bygdedansens uttrykk”. Det endte med et klaprende sammenstøt som hørtes som et sammenbrudd i et grisehus, og én av dem trillet baklengs ut nødutgangen og inn i en søppeldunk merket “Kulturbudsjett”.

En samtale med regissør Trym Turklatt

Jeg fikk et øyeblikk med Trym bak scenen, der han var i ferd med å blåse støv av et manus fra 1974:

“Vi ønsker å utfordre forestillingen om estetikk, og vise at brudd er vakre. Og billig.”

Han ble kort etter avbrutt av at et sceneteppe ramlet ned over lysmesteren, som mumlet “Aldri mer kultur med krepppapir”.

Publikum og de tapre frivillige

Jeg satt ved siden av Gunda Fjæresild, 86 år, som i følge seg selv “har sett alt siden Hamsun skreiv i bleie”, og som i pausen insisterte på å vise meg sin hjemmebakte “dramasnurr”. Den smakte som en følelse jeg hadde i 1987: tørr, seig og vanskelig å bli kvitt.

Kunstpause – bokstavelig talt

Midt i andre akt stoppet alt. En performancekunstner, Iladott Fristand fra Pjuskeby, kom inn og deklamerte dikt mens han dynket seg selv i kefir og ba publikum rope “kjensle!” i kor.

Noen ropte “hjem!” isteden.

Oppsummering

Dette var rå bygdekultur, med alt det innebærer:

  • En bortkommen korgutt
  • En fele i D-moll som aldri traff tonen
  • En duft av vaffel og desperasjon

Hva lærte vi?

At alt kan gå galt – men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt, blir det kultur.

Geografi og kilde

Valgt sted: Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen) – fordi den hadde dårlig akustikk og lukt av ost.
Kilde: SolungAvisa – fordi de tør skrive om dragspellentusiaster med tannbeskytter.
https://www.solungavisa.no

Drama i Rasslarlia (Levangerstrupen): Operapop og åpne brannsår

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Guri Gammelgris
Guri Gammelgris
2 hours ago

Æ ska itj si at det va ein fiasko, men det va hvertfall itj sånn hælvetes suksess heller!

Ola Oppned
Ola Oppned
2 hours ago

Ka skjedde med den gode gammeldansen? Æ hadde jo gleda mæ til å svinge rundt i Flekkevalsen, men det blei jo berre kaos!

Petter Pølsepenn
Petter Pølsepenn
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ trur æ såg Lynet Lasse i Flekkevalsen, han dansa så fort at det såg ut som han fikk lynnedslag kver einaste gong han tråkka foten i gulvet!

Kari Kjappfot
Kari Kjappfot
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ har aldri sett så mye trøbbel på dansegulvet før! Det va som om alle hadde fått ein overdose av karsk på forhånd!

Lars Luremus
Lars Luremus
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ trudde æ hadde havna på ein annen planet når æ såg ka som foregikk på dansegulvet! Det va som ein blanding av Gammeldans og Romeriksdansen!

Hilde Hikstehals
Hilde Hikstehals
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ lo så tårene trilla når æ såg læraren min prøve å danse Flekkevalsen! Det va som om han hadde to venstreføtter!

Per Pinnsvin
Per Pinnsvin
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ va så forvirra at æ trudde æ hadde blanda dagan, det va som om tida hadde stått stille på Flekkefjertstrupen!

Lise Løvehjerte
Lise Løvehjerte
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Ka skjedde med den gode gamle tradisjonen? Det va som om ingen hadde lært seg dansemønstera før de stilte opp på gulvet!

Ingrid Ildtopp
Ingrid Ildtopp
2 hours ago
Reply to  Ola Oppned

Æ må ærlig innrømme at æ hadde forventa litt meir av kvelden, men det blei hvertfall ein minneverdig opplevelse!

Arne Ananas
Arne Ananas
2 hours ago

Æ trudde æ hadde sett det meste, men det her tar kaka! Flekkevalsen blei til ein salig blanding av kaos og forvirring!

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x