Gammeldans og lynnedslag – fiasko i Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen)

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade
Så satt vi der i Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen), klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i rullatorstunt, harmonikaulykke og en korgutt som forsvant i røyken.
Det hele begynte med en annonse i “SolungAvisa” – valgt fordi de tør skrive om dragspellentusiaster med tannbeskytter – som lokket med “Midtsommardans og kulturelt snøras i samfunnssalen”. Jeg pakket derfor niste, skotøy og en flaske salmiakk (for rens av sjel etter folkedans), og satte kursen mot Flekkefjertstrupen – et sted som lukter kålstuing og gammel instruktør.
Det var klart for revy, men ingen hadde gitt beskjed til været
I klassisk stil åpnet forestillingen med regn på skrå og en scene som knirket som et gammelt ekteskap. Navnet på forestillingen? “Tjora og trass – ei bygdeopera om mjølk og mord.” Ja, du leste riktig. En musikal om en ku, et uhell og ein lensmann med barndomstraumer.
På scenen sto Pjuskeby Bygdelag Teaterforening og Grendepølseensemblet, ledet av regissør Trym Turklatt, kjent fra skandalerevyen “Spleiselag i Sodoma”.
Høydepunktene (eller bunnen – det strides det om)
- Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime – til et bånd som gikk i feil hastighet. En baryton ble til mus.
- Publikum: Fra vantro til stående applaus, og så tilbake til vantro.
- Torgnys traume: En scene med miming til geitebreking minnet meg for mye om en revy i 1983, hvor jeg måtte spille brunstig hjort på slep.
Midt i første akt skjer det uunngåelige: lyset går. Ikke et poetisk mørke, men svart som en kommunal budsjettdebatt i februar. En spotlampe kortsluttet og sendte en gnist over scenegulvet, som tente på en dekor laget av halm og vadmel.
“Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen,” ropte en tilskuer fra rad 2, og flere nikket.
Lydhelvete og harmonika-angst
En spesielt uheldig del av oppsetningen involverte tre harmonikaspillere på rulleskøyter, i et forsøk på å “modernisere bygdedansens uttrykk”. Det endte med et klaprende sammenstøt som hørtes som et sammenbrudd i et grisehus, og én av dem trillet baklengs ut nødutgangen og inn i en søppeldunk merket “Kulturbudsjett”.
En samtale med regissør Trym Turklatt
Jeg fikk et øyeblikk med Trym bak scenen, der han var i ferd med å blåse støv av et manus fra 1974:
“Vi ønsker å utfordre forestillingen om estetikk, og vise at brudd er vakre. Og billig.”
Han ble kort etter avbrutt av at et sceneteppe ramlet ned over lysmesteren, som mumlet “Aldri mer kultur med krepppapir”.
Publikum og de tapre frivillige
Jeg satt ved siden av Gunda Fjæresild, 86 år, som i følge seg selv “har sett alt siden Hamsun skreiv i bleie”, og som i pausen insisterte på å vise meg sin hjemmebakte “dramasnurr”. Den smakte som en følelse jeg hadde i 1987: tørr, seig og vanskelig å bli kvitt.
Kunstpause – bokstavelig talt
Midt i andre akt stoppet alt. En performancekunstner, Iladott Fristand fra Pjuskeby, kom inn og deklamerte dikt mens han dynket seg selv i kefir og ba publikum rope “kjensle!” i kor.
Noen ropte “hjem!” isteden.
Oppsummering
Dette var rå bygdekultur, med alt det innebærer:
- En bortkommen korgutt
- En fele i D-moll som aldri traff tonen
- En duft av vaffel og desperasjon
Hva lærte vi?
At alt kan gå galt – men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt, blir det kultur.
Geografi og kilde
Valgt sted: Flekkevalsen (Flekkefjertstrupen) – fordi den hadde dårlig akustikk og lukt av ost.
Kilde: SolungAvisa – fordi de tør skrive om dragspellentusiaster med tannbeskytter.
https://www.solungavisa.no
Drama i Rasslarlia (Levangerstrupen): Operapop og åpne brannsår
Æ ska itj si at det va ein fiasko, men det va hvertfall itj sånn hælvetes suksess heller!
Ka skjedde med den gode gammeldansen? Æ hadde jo gleda mæ til å svinge rundt i Flekkevalsen, men det blei jo berre kaos!
Æ trur æ såg Lynet Lasse i Flekkevalsen, han dansa så fort at det såg ut som han fikk lynnedslag kver einaste gong han tråkka foten i gulvet!
Æ har aldri sett så mye trøbbel på dansegulvet før! Det va som om alle hadde fått ein overdose av karsk på forhånd!
Æ trudde æ hadde havna på ein annen planet når æ såg ka som foregikk på dansegulvet! Det va som ein blanding av Gammeldans og Romeriksdansen!
Æ lo så tårene trilla når æ såg læraren min prøve å danse Flekkevalsen! Det va som om han hadde to venstreføtter!
Æ va så forvirra at æ trudde æ hadde blanda dagan, det va som om tida hadde stått stille på Flekkefjertstrupen!
Ka skjedde med den gode gamle tradisjonen? Det va som om ingen hadde lært seg dansemønstera før de stilte opp på gulvet!
Æ må ærlig innrømme at æ hadde forventa litt meir av kvelden, men det blei hvertfall ein minneverdig opplevelse!
Æ trudde æ hadde sett det meste, men det her tar kaka! Flekkevalsen blei til ein salig blanding av kaos og forvirring!