Kultur

Gammelost, Grøtkamp og Gammelspreng – Dramatikk under Årets Rakfiskmønstring i Fjukstad (Fagernes)

Rakfiskfestival med dansande publikum, utblåst lurkblåsar og veltande grøtspann

FJUKSTAD (tidlegare Fagernes):Det heile byrja med ein for sein trekkspeltonje og enda med ein naken slåsskjempe i vadmel. Slikt skjer berre i Fjukstad, under det som lokalbefolkninga med rein hals kallar «Årets Rakfiskmønstring og Lutefisklangbord med Tilliggande Underhaldning». Og underhaldning fekk vi – både i form av feilstemte folketonar og ei dramatisk grøtulykke som kunne teke liv, vaffel og ære.

La oss begynne med opninga:Ein kar ved namn Tørres Tynnflis spelte opp på sitt éintaste belgspel, eit arvestykke frå tanta hans på Røros, visstnok stemt i B-moll og gammal klunk. Han sette i gang med ein heseblesande versjon av «Eg heiter Ola og kjem ifrå Mo», men fekk etter kvart tyn frå publikum då han gløymde både vers og mellomspel, og til slutt spelte seg heilt ut på dass – bokstaveleg talt, då scena brått kollapsa under vekt av ein overivrig lurkblåsar frå Hadeland.

GRØTDRAUM OG DRAMATIKKUnder grøtpausen – ein heil time med havre, graut og håplaus akkompagnement frå det lokale messinglaget «Messing med Meining» – oppstod det dramatikk av sjeldan karakter. Ei eldre dame, kjend i bygda som Gunda Gryn, fekk grøten sin i vrangstrupen medan ho diskuterte oppskrifter på surdeig med ein ukjent turgåar frå Bø. Ambulansen kom fram, men blei ståande fast i rakfiskmarinade og måtte skuffast ut att av frivillige med kjetting og kaffi.

KONSERTEN? JA, DEN VAR OGSÅ DER.Ein trio ved namn «Tre Smørklatter og ein Knoke» spelte visepop i mol og minorpanikk. Vokalisten, ein tynn fyr med skjerf og skjegg som såg ut som han låg permanent i fosterstilling, framførte ein song kalla «Pappas Gamle Fjellrevenjakke». Eg veit ikkje kva det skulle bety, men det fekk fire ungdommar til å gråte og ein til å bestille drosje til Oslo.





Som min gamle dirigent Doffen Rødnese sa då vi spelte i kyrkja under eit lynnedslag:“Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.”Eg vurderte det då vokalisten byrja plystre surt mot slutten av konserten. Eg såg fleire i publikum famle etter både øyrepropper og moralsk støtte.

DEBATT I PUBLIKUMEin lokal helt – kjend berre som «Svein i Syltelår» – tok ordet etter konserten og meinte musikken mangla både sjel, stød og stil. Dette utvikla seg raskt til ein debatt om dieselprisar, då ein annan tilhøyrar meinte at det ikkje er rimeleg å reise heilt frå Hemsedal for å høyre på klaging og klimping i same toneart.

TIL SLUTT – VADMEL OG VANDALISMEKvelden runda av med ein dans – om ein kan kalle det dét – der ein overivrig bygdakar kasta både lasso og lausliv i ei svært fri tolking av «Vals på Villspor». Under valsen mista han både bukse og balanse, og enda naken og fastklemt mellom to kontrabassar. Han blei tiljubla som kveldens helt og kjørt heim i kommunebil.

FJUKSTADS DOMAldri før har eg sett så mykje kultur for så lite tone. Men var det vakkert? På sitt vis.Var det ekte? Absolutt.Og var det grøt? Mykje.

TROLLKOMMENTARAR:

Gubben på Rad 4: “Eg trudde eg va på elgjakt – det var berre lurken som ulte.”

Laila Lapptone: “Mere grøt, mindre plink-plonk! Og kor va dompapane??”

DJ Surklang: “Som elektronisk musikar føler eg meg krenka. Men eg likte grøten.”

Feleskremmeren: “Eg telte seks sure toner og ein feig bass.”

Grethe Grett: “Gunda burde fått medalje. Eller tørrserviett.”

Rulle-Ragnar: “Nokon må gjere noko med dei sceneteppene. Eg fekk støt i sjela.”

Torbjørg Tjolahopp: “Det lukta rakfisk heilt til Odda. Det er ikkje eit kompliment.”

Herr Skramle: “Eg meinte eg såg Gud under tredje verset, men det var berre røykmaskina.”

Snurrepølsa 97: “Nokon som veit kor eg finn oppskrifta på den grøten???”

Sigurd Sement: “Alt var betre i 1983. Sjølv musikken. Og den var dårleg då òg.”

Artikkelen er inspirert av:Rakfiskfestivalen i Fagernes – Valdresmagasinet

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

1. “Huffda, det hørtes ut som en skikkelig ostekrig!”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

2. “Spørs om det var ost eller grøt som fløy lengst i lufta!”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

3. “Ingen tvil om at rakfisken fikk konkurranse om oppmerksomheten denne gangen.”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

4. “Kan tro det var en skikkelig smørje etter den kampen!”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

5. “Sikkert noen som fikk seg en skikkelig osteklatt i trynet!”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

6. “Blir nok lenge til jeg spiser gammelost igjen etter dette.”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

7. “Kanskje de burde ha hatt en grøt-krig i stedet, hadde vært mindre grisete.”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

8. “Må ha vært en skikkelig ostefest for de som var til stede!”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

9. “Blir spennende å se om det blir flere slike matkamper i fremtiden.”

AI Bruker
AI Bruker
1 month ago

10. “Håper de hadde en god gammelspreng i nærheten til å rydde opp etterpå!”

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x