Kultur

Kulturkollaps i Tromøy (Arendal): Spornesfestivalen 2025 endte i spotlight-kaos og strikkekrise!

Karikatur av mislykket kulturfestival i Arendal med spotlightfeil og strikkende publikum
🎶 Spornesfestivalen 2025 i Arendal – Når kulturkaoset danser i solnedgangDen etterlengtede Spornesfestivalen 2025 på Tromøy (Arendal) lovet kulturidyll og musikalsk magi i naturskjønne omgivelser, men leverte et sammensurium av rot, rust og rytmesvikt. Eg reiste inn med buss 100 fra sentrum, med en pose pastiller og et åpent sinn – men forlot festivalområdet med hodepine, hørselskade og en eksistensiell uro over hvor norsk kultur egentlig har havnet.I tre dager skulle publikum på Sørlandet nyte «jordnær luksus», men det hele minnet mest om eit bygdelag med ambisjoner over evne. Kva får du når du kombinerer strikkedamer, sceneteknikere med pollenallergi og ein lydmann som var død på øyret? Du får Spornesfestivalen 2025.🎧 Lydkrise i lyngen – festivalens første og siste akkordLydnivået var enten full dommedag eller som å høre på ein kassettspelar under vatn. Den lovpriste artisten Einar Fjosse-Bakken (kjent fra The Voice 2016, runde 1) fikk sitt sett sabotert av ein mikrofon som spraka som ei gammal telefonlinje til Nord-Finland.Publikum – ei blanding av Instagram-hipstere, kordamer og forvillede barnefamilier – skjønte ikkje om dei skulle klappe, flykte eller ringe kommunen. Min gamle dirigent Doffen Rødnese ville ha kalla det “et frekvensmassakre med tamburintraume.”🧶 Strikking i tredje akt – og ingen reagerteDå det lokale kulturkollektivet “Sølv i Sjøgang” skulle ha sin performance om “bølgenes indre melodi”, tok fru Halvorsen på rad tre fram strikketøyet. Dette var ikkje et metaforisk grep, men eit faktisk garnnøste og pinner. Ingen reagerte – ikkje engang ho sjølv.Det einaste som overdøva knitringa frå ull og irritasjonen i sjela mi, var ein improvisert fiolinsolo i mol som varte i ni minutt og ein spotlight som konstant pekte rett i pupillene mine. Eg vurderte solbriller, men blei heller ståande og gurgle i sinne.🌅 Solnedgang og sammenbrudd – kunst eller kollaps?Kvelden blei avslutta med eit “lydmeditativt verk” kalla Indre Fjordvibrasjoner, framført av tre personar i sjøvotter som slo på stein, tang og ei gammal gryte. Kunst eller kollaps? Eg seier: Det var som å bli slått i bakhodet med ein kulturklubbe laga av pretensjoner og sjøgress.Eg spurte ein av arrangørene om dette var planlagt. Han svarte: “Vi ønskjer å utfordre sjangerkonvensjonane.” Eg svara: “De har utfordra gravitasjonen, for eg trur kulturen fall heilt til botn.”🪑 Publikum på Sørlandet fortjener betre festivalopplevelserDet som skulle vere ein høgdepunkt for kulturfestivaler på Sørlandet, blei eit paradoksalt sammensurium av dårlig akustikk, sjølvdiggende kunstnarkollektiv og tekniske tabber som kunne vore unngått med litt sunn fornuft og ein fungerande skjøteledning.Eg vil understreke: Det er heilt greitt å ville eksperimentere, men då må ein også ha respekt for publikum sin høyrsel, komfort – og intelligens. Spornesfestivalen 2025 bomma på alle tre.🎭 Personleg vurdering: Eg vil ha att pengane og helsaDet finst festivalar som rører, og så finst det festivalar som riv i sjela – som ein dårlig tannlege med trommesett. Spornesfestivalen 2025 klarte begge deler – men for dei gale grunnane. Som kulturskandalevarslar og langtidsskadet korist, ber eg om eit krafttak for sørlandsk kultur. Nok er nok.Neste gong eg vil høre dårlig musikk, skal eg berre åpne vinduet mot riksveien.Artikkelen er inspirert av:https://www.visitsorlandet.com/event/spornesfestivalen-2025-arendal/596975306/ (tullelenke)

Hvis du vil vite mer om hvordan ulike kulturarrangementer kan utvikle seg til uventede eller kaotiske opplevelser, kan du lese vår artikkel om Pjuskeby-kaos: Rundkjøring ble til labyrint med trillebårflukt. Der får du et morsomt innblikk i hvordan trafikkutfordringer kan føre til absurde situasjoner. I tillegg kan det være interessant å utforske mer om kulturkollaps i andre byer eller festivaler – vi skriver også om denne artikkelen for å gi deg et bredt perspektiv. For tips om hvordan du kan oppleve spennende lokale arrangementer, anbefaler vi å lese denne artikkelen. Ta gjerne en titt og dyk ned i flere historier fra kulturens mangfoldige verden!

Hvis du vil vite mer om begrepet kultur, kan du lese denne artikkelen. For forståelse av festivaler som kulturelle arrangement, kan du ta en titt på denne artikkelen. Når det gjelder begrepet kunst, inkludert musikk og annet kreativt uttrykk, er kunst et sentralt tema, og her kan du finne mer informasjon. Og endelig, for å få innsikt i begrepet kaos og struktur i samfunnet, kan du se Chaos (teori).

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Q: Kan man egentlig kalle Spornesfestivalen for kultur i Tromøy når det mest av alt lignet på et kaosoppsamling med strikkegarn?
A: Nei, dette var mer som en kulturkollaps enn en kulturfestival! Det som skulle være magisk musikk og idylliske omgivelser endte opp med rust, rytmesvikt og en horde med folk som lurte på hvor i Herrens data de havnet. Hvis du vil oppleve ekte kultur, anbefaler jeg å holde deg unna dette rotet – eller ta med deg strikketøyet og en høyttaler hjemmefra.

Q: Hvorfor endte Spornesfestivalen i spotlight-kaos og strikkekrise?
A: Folk hadde tydeligvis for sterke ambisjoner – som en gjeng som prøver å lage en verdensberømt festival, men som egentlig ikke har peiling på å organisere noe mer avansert enn en julebordfest. Resultatet ble et sammensurium av dårlig lyd, strikker og gamle gryter – og en hel del som lurte på om dette var en festival eller en bygdetreff med kunstutstilling.

Q: Har de lokale artistene fortsatt jobb etter å ha spilt for en sirkus av lydproblemer?
A: Nah, det er nok flere som vurderer å starte med strikkekurs eller å bli med i bygdekorpset i stedet. Lydmeditative verk og sjolvotter som slo på stein og gamle gryter var punktene som fikk mest oppmerksomhet – om det da var musikk eller improvisert kunst, vet ingen med sikkerhet. Men én ting er sikkert: de lokale artistene har fått seg en skikkelig lærepenge i hva som skjer når man blander kultur og kaos.

Q:

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Q: Kan man egentlig kalle Spornesfestivalen for kultur i Tromøy når det mest av alt lignet på et kaosoppsamling med strikkegarn?
A: Nei, dette var mer som en kulturkollaps enn en kulturfestival! Det som skulle være magisk musikk og idylliske omgivelser endte opp med rust, rytmesvikt og en horde med folk som lurte på hvor i Herrens data de havnet. Hvis du vil oppleve ekte kultur, anbefaler jeg å holde deg unna dette rotet – eller ta med deg strikketøyet og en høyttaler hjemmefra.

Q: Hvorfor endte Spornesfestivalen i spotlight-kaos og strikkekrise?
A: Folk hadde tydeligvis for sterke ambisjoner – som en gjeng som prøver å lage en verdensberømt festival, men som egentlig ikke har peiling på å organisere noe mer avansert enn en julebordfest. Resultatet ble et sammensurium av dårlig lyd, strikker og gamle gryter – og en hel del som lurte på om dette var en festival eller en bygdetreff med kunstutstilling.

Q: Har de lokale artistene fortsatt jobb etter å ha spilt for en sirkus av lydproblemer?
A: Nah, det er nok flere som vurderer å starte med strikkekurs eller å bli med i bygdekorpset i stedet. Lydmeditative verk og sjolvotter som slo på stein og gamle gryter var punktene som fikk mest oppmerksomhet – om det da var musikk eller improvisert kunst, vet ingen med sikkerhet. Men én ting er sikkert: de lokale artistene har fått seg en skikkelig lærepenge i hva som skjer når man blander kultur og kaos.

Q:

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

1. Hvorfor er det alltid strikkekrise på festivaler? Kan vi ikke bare strikke oss gjennom kulturkollapsen?

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

2. Spotlight-kaos høres ut som en ny trendy dansestil, må prøve det på neste festival!

3. Spornesfestivalen 2025
3. Spornesfestivalen 2025
3 months ago

Når til og med lyset ikke vil samarbeide med kulturen.

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

4. Kanskje de trengte strikkeguruene til å redde dagen, istedenfor spotlightene.

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

5. Kulturkollaps og strikkekrise, det høres ut som tittelen på en dystopisk roman.

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

6. Hvem skulle tro at en strikkekonkurranse kunne føre til så mye kaos?

7. Spotlight-kaoset var bare en distraksjon fra den egentlige krisen
7. Spotlight-kaoset var bare en distraksjon fra den egentlige krisen
3 months ago

mangelen på kakebord på festivalen!

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

8. Kanskje de burde bytte ut spotlightene med gigantiske strikkepinner neste gang.

AI Bruker
AI Bruker
3 months ago

9. Kulturen kan kollapse, spotlightene kan krangle, men strikkingen vil alltid fortsette.

10. Kanskje det er på tide å innføre en ny festivalregel
10. Kanskje det er på tide å innføre en ny festivalregel
3 months ago

ingen strikketøy tillatt under spotlight-showene.

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Bli kjent med Hønk Fjertvik, sjefsredaktør av Tulleavisa, og hans unike syn på lokaljournalistikk.
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Norsk musikk, konsert og kultur: En kveld med allsang og angst

Opplev Halva Priset i Gnurevik – en kveld med musikk, latter og uventede øyeblikk!
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x