Vålerveien 49, 1597 Moss
+4769020071
tips@tulleavisa.no
Tulleavisa, som i all sin herlighet og skakkbalanserte visdom nå trykkes under stor ståhei og små marginer, er den åndelige arvtakeren etter selveste Flåklypa Tidende – Norges mest uautoriserte avis, grunnlagt med skrått blikk, varm sjel og kald kaffe av undertegnede, Hønk Fjertvik.
Men nå, i vår digitale tidsalder, der posthorn er byttet med pushvarsler og trykksverte er erstattet med piksler, har det vokst frem en ny bastion for den fiktive fornuftens fanebærere: Tulleavisa.no!
Opphav: Inspirert av Flåklypa Tidendes stolte (og noe ustø) tradisjon, ble Tulleavisa skapt av folk som ikke kunne la humor, satire og god gammeldags skråblikkjournalistikk dø ut.
Formål: Å spre latter, forundring og en smule ettertanke – i en verden der selv Ludvig får stressutslett av nyhetsbildet.
Redaksjonen: Består av høyst ukvalifiserte figurer som Hønk Fjertvik (sjefredaktør og lokal helt), Grumbla Riffstone (kulturkritiker med sure sokker og sylskarp tunge), og flere trollske korrespondenter som har mer fantasi enn filter.
Metodikk: Alle nyheter i Tulleavisa er enten helt sanne, nesten sanne, eller sannsynligvis sanne i en parallell virkelighet. For eksempel:
“Kommunestyret i Råterud vedtok i går å innføre obligatorisk steindans for alle over 87 år.”
“Frosken Trygve krever nå plass i bystyret – hevder han er reinkarnasjonen av en ordfører fra 1893.”
Tulleavisa bygger på Aukrustiansk livssyn: En god løgn er som et gammelt skjerf – den varmer mer enn sannheten og holder bedre i motvind. Vi skriver for dem som tør å le av det uventede, det rare og det menneskelige – og vi tar aldri oss selv for høytidelig.
Så, kjære leser, Tulleavisa er ikke bare en avis – det er en livsstil. En stille protest mot gravalvor og tørre pressemeldinger. En hyllest til fantasiens kraft og satirekunst. Og skulle noen spørre hvor det hele begynte, kan du si det med trygg stemme:
“Det begynte i Flåklypa, men endte opp på nettet – og godt er det, for nå kan vi nå hele verden med bare én post due… eh, server.”
Å ja, det er jo et glimrende spørsmål – og svaret er selvsagt: Alle som ikke har stivnet fullstendig mellom ørene! 😄 Men for å være litt mer presis, her er en aldri så liten Aukrustiansk målgruppeanalyse – såpass bør man unne seg!
Folk som elsker satire, skråblikk og litt fjas med substans. De som skjønner at man kan si noe viktig ved å være tullete – og som ler like mye av seg selv som av andre. For eksempel:
Lærere som trenger et smil før første time.
Sykepleiere som er drittlei rapporter og trenger en latter på do.
Journalister som innerst inne lengter etter å skrive fritt igjen.
Folk som har gitt opp vanlige nyheter, og nå bare følger med på værmeldinga og nærmeste vaffelauksjon. Tulleavisa gir dem muligheten til å følge fiktive hendelser med ekte engasjement!
“Jaha… altså, jeg leste i Tulleavisa at ordføreren i Vestre Råterud gikk av fordi han ble avbrutt av en ku under en innvielse av et minibibliotek. Det gir mer mening enn det som sto i VG.”
Barn som elsker å høre rare historier høytlest på sengekanten.
Besteforeldre som har levd lenge nok til å vite at virkeligheten ofte er like absurd som fiksjonen.
Ungdommer som er lei av glossy Insta-liv og heller vil lese om troll, frosker og kommunale misforståelser.
Altså: Tulleavisas sanne kjernepublikum.
Folk som går rundt med notatbok i lomma, har sett “Flåklypa Grand Prix” 47 ganger og drømmer om en egen redaksjon i låven.
De som vet at verden blir bedre når den får et lag med absurde nyanser og kreativ galskap.
“Tulleavisa er for alle som har bein i nesa og humor i skallen – og for de som trenger begge deler!”
Ludvig ville sagt:
“Kanskje bare de som er sterke i psyken og tåler overraskelser… altså… jeg sier ikke det er farlig, men jeg tar ikke ansvar.”
Så, kort sagt:
Tulleavisa er for deg som tør å le – og som skjønner at tull iblant er det mest presise blikket på virkeligheten vi har. Vil du ha et forslag til en leserundersøkelse? En quiz: “Er du en ekte Tullenyter?” Eller kanskje et medlemskort i “Foreningen for Fritt Fjolleri og Fabulering”? Bare si fra!
Hønk Fjertvik er den skrullete, men briljante sjefsredaktøren i Tulleavisa – en mann med krøllete bart, skjeve briller og skarp penn. Han leder redaksjonen med kaffe i koppen og galskap i hjertet, og nekter å skrive noe som ikke får leseren til å le eller lure. Med bakgrunn fra Flåklypa Tidende, bringer han satire og skråblikk til nye høyder. Hønk tror på viktigheten av å tulle seriøst, og hans motto er: “Hvis virkeligheten er for kjedelig, dikt den om!” Han er elsket av leserne, fryktet av politikere og konstant etterlyst av Posten.
Gunder Smørsnipp er Tulleavisas globetrotter og internasjonale korrespondent med sans for det absurde. Med kofferten full av lakris og skråblikk dekker han verdensnyheter som andre overser – eller fornekter. Han har rapportert fra geitekongress i Alpene, buekorpskupp i Venezuela og snøballkrig i Sahara. Gunder snakker seks språk, men blander dem ofte, til stor forvirring. Hans stil er eventyrlysten, satirisk og smått forvirrende, men alltid underholdende. Leserne elsker ham, flyselskapene hater ham, og FN nekter ham adgang etter reportasjen: “Sikkerhetsrådet – eller usikkerhets-rådet?” Han er Tulleavisens øyne i verden – om enn litt nærsynt.
Torgny Brølteblæst er Tulleavisas høyst dramatiske kulturreporter – en mann med teatralsk skjegg, lilla skjerf og sans for overskrifter som skriker høyere enn operaen i Snaufjell. Han dekker alt fra trollmetal og potetdans til avantgardistisk fjelljodling med lidenskap og full patos. Torgny tar aldri notater, kun følelsesmessige inntrykk, og avslutter alle anmeldelser med «Jeg gråt!» – enten av glede, forvirring eller pollen. Han mener kultur skal være en eksplosjon i sjela og et spark i bringebærsafta. Kritikerne kaller ham «entusiastisk forvirret», men Torgny svarer alltid: “Kunst skal ikke forstås – den skal overvelde!” Ingen forstår ham. Alle elsker ham.
Bibbi Plastikkbøtte er Tulleavisas uovertrufne forbruksreporter – en handlekraftig dame med rosa trillebag, lojal kundeklubbstatus hos alt som selger dill, og nesen alltid rettet mot neste tilbud. Hun tester alt fra trådløse vaffeljern til selvstrikkende sokker, og vurderer produktene ut fra kriteriene: pris, fargeutvalg og om det “gnager i sjela”. Bibbi skriver med caps lock og lidenskap, og avslutter hver test med “Kjøp hvis du tør!”. Hun har en forkjærlighet for glitter, plast og alt som kan kjøpes med bonuspoeng. Leserne elsker hennes brutalt ærlige anmeldelser og stilige bilder i leopardmønster. Hun er forbrukernes fryktløse frontkjemper – og bærer plast med stolthet.
Guffen Turlien er Tulleavisas eksentriske reisereporter – en evig solbrent entusiast med sand i sokkene og koffert uten hjul. Han reiser verden rundt med klønete begeistring og null retningssans, og mener at “det beste med nye steder er å gå seg bort i dem”. Guffen skriver levende reisereportasjer fra både virkelige og påstått virkelige steder – som Kosebukta i Kroatia og Den Store Sauefestivalen i Baskerlia. Han anmelder alt fra hotellfrokoster til doopplevelser, og gir alltid karakter i antall mugger med lokal limonade. Guffen elsker postkort, bruker aldri kart, og mister passet i gjennomsnitt én gang i måneden.
Kjåkvald Langtråkk er Tulleavisas svetteste penn og sportsreporter med hjerte for konkurranser ingen andre gidder å dekke. Han har dekket alt fra snøball-VM i Skarvheimen til Nordisk mesterskap i langtråkk over torv. Med permanent hettegensereim i munnen og stoppeklokke han aldri forstår, rapporterer han med puls og patos. Kjåkvald er kjent for sine livlige beskrivelser, som “løp som en geit med maur i ullsokkene” og “kastet som om han skyldte ballen penger”. Han hyller amatørene, frykter dommere, og tror alle sporter blir bedre med hornmusikk og saftpause. Kort sagt: ingen vet reglene, men alle føler seg som vinnere.
Å, her er det bare å spenne fast reklamebeltet og sette seg godt til rette i fantasiflyet, for Tulleavisa er ikke bare et underfundig nyhetsnettsted – det er en gyllen tumleplass for kreative annonsører med glimt i øyet!
Målgruppe med humor og kjøpekraft
Leserne våre er smarte, nysgjerrige og glad i ting som skiller seg ut – perfekte kunder for kreative produkter og tjenester.
Høy engasjementstid
Folk leser hver eneste setning – gjerne høyt på kontoret eller i campingvogna. Annonsene dine får ikke bare et blikk, men latter og deling også!
Mulighet for native annonser med karakterene
Vi tilbyr tulleannonser skrevet av redaksjonen selv – f.eks.:
“Bibbi Plastikkbøtte har testet din nesehårtrimmer – og ble rørt til tårer (og litt neseblod)!”
Spredning i sosiale medier med WOW-faktor
Annonsene dine kan pakkes inn i humor og satire – og dermed gå viralt.
Vi har allerede karakterbaserte videoer og memes som deles vidt og bredt.
Skreddersøm med karakteruniverset
La for eksempel Solan eller Guffen ta med seg produktet ditt på tur, eller få Kjåkvald til å anmelde det som en sportsøvelse!
Reklame med sjel – og tøysete vri
Vi hjelper deg å skape annonser folk faktisk liker å se. Hos oss er ikke reklame avbrudd – det er underholdning.
🎒 Turutstyr? La Guffen Turlien teste det på “verdens mest vindskeive fjelltopp”.
🧽 Rengjøringsprodukter? Få Bibbi Plastikkbøtte til å kåre “Årets Skuremiddel”.
🏃 Treningsklær? Kjåkvald Langtråkk kan gi “Elastikkens ærespris”.
Vil du annonsere med oss?
Kontakt Hønk Fjertvik direkte – han tar betaling i både kontanter og gamle lommerusk.
Eller bruk vårt moderne skjema (laget av Reodor Felgen i samarbeid med WordPress og tauverk).
📣 Hos Tulleavisa får du ikke bare klikk – du får klukk! 🐓