Orgel-orgie i Ramlarstrupen (Hamar): Da salmesangen ble techno

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade.
Så satt vi der i Ramlarstrupen, klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i røyk og oppsigelser.
Det var en søndag som alle andre i Ramlarstrupen (Hamar). Menigheten hadde samlet seg i den ærverdige kirken, forventningsfulle til dagens salmesang og orgelspill. Men det som skulle være en fredelig stund, utviklet seg raskt til en uforglemmelig opplevelse da organisten, Herr Balthazar Klink, ved et uhell aktiverte en ukjent funksjon på det nyinstallerte digitale orgelet.
Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime
Det hele startet uskyldig med salmen “Deg være ære”, men etter første vers skjedde det utenkelige. Orgelet begynte å spille en dyp basslinje, ledsaget av pulserende rytmer og lyse synthtoner. Menigheten stirret forvirret på hverandre mens lyset i kirken blinket i takt med musikken. Noen trodde det var en moderne tolkning, mens andre begynte å forlate benkene i panikk.
Midt i kakofonien eksploderte mikrofonen til presten Pastor Svingslag, som i panikk måtte mime hele sin preken som pantomime inspirert av Jesu lidelse. Dessverre trodde mange det var et innslag fra årets konfirmantforestilling.
Publikum: Fra vantro til stående applaus
Midt i kaoset reiste en eldre dame seg og begynte å danse i midtgangen. Det var Bente Tynnrull fra Pjuskebyens “Bøssmo Brakkeservice”, som i sine yngre dager var kjent for å steppe til salmer under våroppvasken. Snart fulgte flere etter, og det som startet som en teknisk feil, utviklet seg til en spontan dansefest. Organisten, fortsatt forvirret, forsøkte å stoppe musikken, men orgelet hadde tatt kontroll. Til slutt måtte hele sikringsskapet rykkes ut av vaktmester Odd-Tore Brannslange, som tidligere har vært med i NM i kabelforbannelse.
Torgnys traume fra en revy i 1983 med samme tema
Denne hendelsen brakte tilbake minner fra en revy i 1983, hvor en lignende teknisk feil førte til at hele forestillingen ble fremført i feil toneart. Den gangen endte det med at publikum kastet tomater på scenen og en bass så tung at scenegulvet ga etter. Sammenlignet med det, var denne opplevelsen nesten sivilisert.
Som jeg sa til Brørken Tollif fra lysgruppa: “Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen og teknolys i bakløs film.”
Detaljene som gir oss kunstnerisk hodepine:
- Den digitale orgelfunksjonen het “Liturgisk Groove Mode”
- Bøssmo Brakkeservice tilbød gratis steppekurs i etterkant
- Kirkens Facebook-side ble midlertidig sperret for innlegg med ordet “bass”
- Lokal presteforening sendte ut advarsel mot å bruke WiFi-basert lydsystem i nærheten av alterlys
Så hva lærte vi av denne seansen i Ramlarstrupen (Hamar)? At alt kan gå galt, men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt – blir det kultur.
Kilde: Hamar Arbeiderblad – fordi hvem andre tør skrive om bassforgiftning i korps?
Høres ut som en fest det, skal jeg ta med glowsticks?
Endelig en kirke som vet å rocke løs! Halleluja for techno!
Høres ut som organisten virkelig tok “Praise the Lord” til nye høyder!
Skal vi ta en tur og sjekke ut denne himmelske techno-orgien?
Trodde aldri jeg skulle se dagen hvor kirkeorgelet ble brukt som DJ-pult!
Endelig en orgelkonsert som får meg opp av kirkebenken og på dansegulvet!
Må si jeg er imponert over kreativiteten til organisten, techno i kirken, hvem hadde trodd det?
Kanskje kirken skulle vurdere å introdusere en techno-gudstjeneste fast hver måned?