Kultur

Plystreskrekk og kabelfest – kulturkræsj i Grise-torp (Gjøvik) med lysbrudd og lavmælt tragedie

En humoristisk karikatur i stil à la Kjell Aukrust møter Salvador Dalí. Torgny Brølteblæst holder seg for ørene midt i en gymsalscene hvor en ballerina står i en trillebår og plystrer. En tekniker står i en vannbøtte med rykende skjøteledninger. Publikum består av tre geiter og en sau i regnponcho. Stemningen er dramatisk, absurd og overdrevet teatralsk. Bildet har ingen tekst, men er signert nederst med “Torgny B.”

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade.


Så satt vi der i Grise-torp (Gjøvik), klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i røyk og oppsigelser.

Velkommen til Grise-torp, det urbane vakuumet i Gjøhvrikstrupen hvor revylatteren henger like tynt som en forvasket gardinkappe i gjennomtrekk. Kvelden var annonsert som “et fyrverkeri av improvisert tradisjonsteater” – et uttrykk som får det til å stramme seg i mine gamle kordokker fra Røa Mannskor anno ’82. Publikum, deriblant tre sauer, to konfirmanter og en uidentifiserbar person iført skistøvler, hadde tatt plass i den nylig ombygde gymsalen bak Fjasines Smørekiosk – et bygg hvor akustikken minner om en bøtte med spiker i tørketrommel.

Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime

Premisset var enkelt: En lokal pastisj av Ibsen, kombinert med elementer fra bjøllejakt og kast med liten brunsnegle – en slags kulturkollisjon med krefter verken kulturdepartementet eller Guffens Rariverksted kunne ha forutsett.





Scenen åpnet med en dramatisk plystreduett mellom Bolla Brødball og Tust Gurgelrud – men allerede da strømmen glapp for tredje gang og spotlighten blaffret som en epileptisk stjernelampe, merket man et snev av kulturapokalypse. Teknikeren, som ifølge programmet het “Lurifax Snufsen – entusiast”, ble observert stående i en bøtte vann med skjøteledninger i begge hender og et håpefullt glis.

“Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen,” utbrøt en eldre herre fra Skrangle-myra før han besvimte i lukten av overopphetet røykmaskin.

Revyens høydepunkt: En dans med trillebår og traume

En improvisert ballett med tema “postmodernistisk jordbruk” skulle ha vært forestillingens perle. I stedet fremstod den som et slags møte mellom Stomp og Bambi på glattisen, der Dutti Slafsen i bar overkropp og lommelykt på hjelmen danset seg rett inn i en dekorativ trillebår og måtte bæres ut av scenen mens han ropte “kunst er smerte!”

Her kommer mitt personlige traume: Jeg husker en tilsvarende revy fra Honningsvåg i 1983 – “Laksens reise i korpsdrakt” – hvor jeg selv ble skallet ned av en euphonium i moll. Jeg har aldri tilgitt meg selv. Ei heller euphoniumen.

Publikum: Fra vantro til stående applaus (og tilbake)

Responsen i salen var en slags kollektiv PTSD. Pløsa Gurgelrud satt med lua trukket godt ned over øra, mens Kråkka Slafsen vugget stille og sa “det blir bedre etter pause” som et slags mantra. Men pausen kom aldri – i stedet kom det en mann inn med vaffelrøre og ropte “innslag fra Kløne-vik!” uten at noen forstod hva det betydde.

Dramatiske sitater fra lokal kulturfiasko:

  • “Dette var ikke revy, det var strømførende lidelse.” – Guffen Brødball, publikummer og lokal rørlegger.
  • “Jeg trodde dette var bingo.” – Snella Rumpenæs, misfornøyd men full.
  • “Det luktet svidd og dårlig dramaturgi.” – Bibbi Plastikkbøtte, på besøk for å teste benker.

Lokale referanser: Når Fjasines Rariverksted blander seg inn

Ryktene vil ha det til at lydmikseren ble loddet av en ansatt hos Fjasines Rariverksted – kjent for sine mystiske duppeditter med valgfri lukt. Dette forklarer kanskje hvorfor hver gang noen sa “replikk”, kom det ut et høyt “MØ!” fra høyttaleranlegget.

Kilde: Hamar Arbeiderblad – fordi de har dekket alt fra elg i biblioteket til brann i blender.

Lokalt utsalg: Snellas Pølsebu ga rabatt til de som gråt

Etter forestillingen var det rabatt på skakke pølser med valgfri lukt hos Snellas Pølsebu. En modig gest, selv om lukten var preget av gammel rabarbra og noe som minnet om våt mopp.


Så hva lærte vi av denne seansen i Grise-torp (Gjøvik)?

At alt kan gå galt, men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt – blir det kultur.

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Knut Knasketann
Knut Knasketann
2 hours ago

Æ trudde æ hadde sett alt, men dette tar kaka!

Frida Fjas
Frida Fjas
2 hours ago

Ka i all verden skjer på Grise-torp? Kabelfest og lysbrudd hørres ut som en dårlig spøk!

Ola Bomullsdott
Ola Bomullsdott
2 hours ago

Æ hadde aldri trudd at plystreskrekk sku bli et så stort problem i bygda!

Kari Kjøttkake
Kari Kjøttkake
2 hours ago

Lysbrudd og lavmælt tragedie hørres ut som en dårlig blanding! Håper det løser seg fort!

Per Pølsefingre
Per Pølsefingre
2 hours ago

Æ syns det e på tide at bygda tar tak i denne kabelfesten en gang for alle!

Nina Nøtteknekker
Nina Nøtteknekker
2 hours ago

Dette e jo rein galskap! Ka skjer egentlig i Grise-torp?

Ingrid Iskrem
Ingrid Iskrem
2 hours ago

Håper Grise-torp snart kommer seg ut av denne krisen! Det høres helt absurd ut!

Hanne Hjerteknuser
Hanne Hjerteknuser
2 hours ago

Plystreskrekk og kulturkræsj? Det e jo som en dårlig filmplot!

Lars Luring
Lars Luring
2 hours ago

Ka e det neste som ska skje i Grise-torp? Blir det enda verre?

Svein Snurrebass
Svein Snurrebass
2 hours ago

Lysbrudd og tragedie? Det e som en dårlig vits som har gått for langt!

Tor Tøffing
Tor Tøffing
2 hours ago

Plystreskrekk og kabelfest? Dette e jo som en dårlig sitcom! Håper det ordner seg snart.

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
11
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x