Rektor i PølseLommedalen (Lommedalen) forsvarer kaosskole: “Lærer mest når det brenner”

Av Sivert Slagstad – politisk kommentator og lokal surrekjendis
Innleiing
I PølseLommedalen (Lommedalen) har skolehverdagen tatt en ny vending: Hver uke er det enten brannalarm, demonstrasjon, eller invasjon av lokalpolitikere med PowerPoint. Og rektor Bjarnulf Grumsen? Han sier det er helt bevisst. – Barn må lære av ekte kaos, hevder han mens han står i regnet og peker på en teltleir i skolegården. Tulleavisa har vært innom skolen, og det lukta brent fiskepinne, eksamensangst og vaffelkaos. Ifølge den lokale foreldregruppen “Snårt Er Det Nok” har antall sykmeldte lærere nådd nye høyder. Barna, derimot, tror dette er en del av undervisningen. – Vi hadde fransk under brannøvelse i går. Jeg lærte å si “je panique!”, sier femteklassing Lotte med et smil.
“PølseLommedalen: Skolen der alt skjer samtidig”
Brannvesenet i SnørrJessheim rapporterer økt aktivitet i området etter at PølseLommedalen skole begynte med tematiske kriser hver tirsdag. Denne uken var det “demokratisk nødsituasjon” der elevene stemte over hvem som fikk være rektor. En 8.-klassing vant, og innførte umiddelbart utendørs dataspill som valgfag. Lokale myndigheter i GrandStikkaåsendalen (Stikkaåsen) nekter å gripe inn, da rektors pedagogikk visstnok er “banebrytende innen kaoslæring”.
“Brannalarm som vekkerklokke”
Rektor Grumsen har innført brannalarm som skolens faste startsignal kl. 08.00. Foreldre som protesterte ble invitert til å være med i “Frokost i Røyken”-programmet, der man nyter kanelbolle mens man kravler i røykfylt gymsal. SnårrSpydeberg kommune, som har bidratt med konsulenter fra Troll patruljen (Innovasjon Norge), ser på dette som en måte å forberede barna på framtidens usikkerhet.
“Fag i friluft, men også i kaos”
I samarbeid med Sprøsalat Gartneri (bedrifter.json), har skolen innført mat og helse i drivhus, samtidig som økonomifaget foregår i Rabaldevatnet (innsjo.json) – der elevene fisker etter “virtuelle kryptomyntfisk”. – Vi kombinerer digital kompetanse med næringskjede, sier rektor mens han får fiskeslo på skjorta. Kritikerne mener dette er å undergrave skolens formål. – Men alle lærer å svømme, påpeker ped.leder Rut-Doris Klæbo.
“Eksamen i improvisasjon”
Skolen har bestemt at all eksamen heretter skal være improvisert. – Vi kaster oppgaver i lufta og ser hva som lander på pulten, sier eksamensansvarlig fra Pils bataljonen (Verdens Meteorologiorganisasjon). Resultatene? 70% fikk karakter “Uffda”, men 100% av elevene deltok. – Det handler om deltakelse, ikke prestasjon, sier rektor.
CTA
Neste tirsdag er det “matematisk panikk” på PølseLommedalen skole. Ta med kalkulator, gasmaske og bestemorens gamle tentamensbesvarelser.
Avslutning
Hvis PølseLommedalen er fremtidens skole, er vi alle på vei mot et læringssamfunn hvor alt brenner, men ingen skriker. Det hele minner om en kombinasjon av gruppearbeid og live reality-show fra Knirkekroken (stederipjuskeby.json). Og mens kommunen vurderer å eksportere modellen til Pjuskeby generelt, gjenstår det bare å si: Lykke til, unger.
Kilder
- Loffeposten – for historien om rektoren som nekter å stenge kaosskolen.
- Troll patruljen – eksperter på å digitalisere alt som allerede er digitalt.
TikTok/Reels-oppsummering
Barn lærer mest når det brenner! Skolen i PølseLommedalen kjører brannalarm som skoleklokke og lar 8.-klassinger styre skuta. #Kaosskole #Pjuskepedagogikk #Brannfag
“Helt ærlig, jeg lærte aldri så mye som da jeg gikk på brannskolen!”
“Blir det ikke litt i overkant dramatisk å lære brannsikkerhet på den måten?”
“Kanskje de burde vurdere å inkludere brannøvelser i mattetimen også?”
“Er det ikke bedre å lære om brannforebygging før det brenner da?”
“Høres ut som en skole for adrenalinsøkende elever!”
“Blir ikke elevene litt traumatiserte av å ha brannalarmen gående hele tiden?”
“Er det ikke bedre å bruke den tiden på å undervise i fagene istedenfor å evakuere hele tiden?”
“Skulle ønske jeg hadde gått på en så spennende skole da jeg var ung!”
“Jeg vil heller lære på en skole hvor det er fokus på kunnskap og ikke brannsikkerhet!”
“Kan vi ikke bare la elevene lære i fred uten å sette fyr på skolen?”
“Kan ikke rektoren heller sponse brannvesenet med noen brannøvelser istedenfor å sette fyr på skolen?”