Kultur

Røyk, revy og ruiner – kulturskandale i Torsketrappa (Halden)

To eldre musikere i kaotisk revyscene ved en fisketrapp, med fiolin, kontrabass og røykende scenelys. En fisk hopper i bakgrunnen.

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade.

Åpningslinje:
Så satt vi der i Torsketrappa, klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i røyk, regnvann og resignasjon.

Sted:

  • Valgt stedsnavn: Torsketrappa (Halden)
  • Begrunnelse: Fordi det ligger i Halden og lukter lett av sild og sceneteknisk nedprioritering.

Kildevalg lokalavis:





Kilde: Smaalenenes Avis – fordi hvem andre dekker dramatisk mikrofondød på kulturkveld?

Artikkelinnhold:

Torsdag kveld i Haldenstrupen. Regnet falt som et mislykket crescendo, og i Torsketrappa Kulturforum var det dekket til storrevy med tittel “Lys i løyndom og lumbago”. Publikum hadde strømmet til, iført regnfrakker og en blanding av forventning og frykt.

Det tekniske dramaet: Når mikrofonen sprakk og alle måtte mime

Allerede i åpningsnummeret “Takk for alt, teglstein” sprakk hovedmikrofonen med en lyd som minnet om et ekko fra en gråtekone på campingplass. Lydteknikeren, en viss Runkar Vebbestad, ble observert i full panikk mens han ropte “Det er for mye bass i buksa!”. Etter dette måtte skuespillerne mime resten av første akt til en forhåndsinnspilt kassett.

Publikum: Fra vantro til stående applaus

Det er et mysterium at publikum ikke forlot salen i protest, men haldenserne er tydeligvis vant til kamp. Da sceneteppet ufrivillig revnet og avslørte at kulissene besto av hagemøbler fra Europris, klappet en eldre herre taktfast og ropte: “Det her ær kunst, dær!”.

Torgnys traume fra en revy i 1983 med samme tema

Jeg fikk en umiddelbar flashback til “Rim og Rullator” fra 1983 i Sarpsborg, der alt går galt fordi noen la manus i brødristeren. Det samme energiske kaoset preget Halden denne kvelden, med dansenumre som minnet mer om fluktforsøk fra regimet enn koreografi.

Skuespillere med revmatisk mot og flakkende blikk

Særlig Børdi-Anna Fjæresnurp (65) imponerte med sin tolking av “Postkassedama” – et nummer hvor hun balanserte en rullator, to konfektesker og det lokale postnummerkartet. Hennes monolog, ispedd hostekuler og spontan poesi, rørte meg til å måtte skifte batteri i høreapparatet.

Lys og lyd som fra en drøm du ikke husker

Lyssettingen ble styrt av en lokal konfirmant med migræne, og det var således ikke unaturlig at spottene pekte konsekvent mot veggen bak scenen. Lydmiksen minnet om innestengt trommemarsj i kjeller.

Internt kaos: Røykmaskin på avveie

Et av de mest dramatiske øyeblikkene kom under den såkalte “romantiske” scenen i fjerde akt. Røykmaskinen, som ifølge programmet skulle “symbolisere drømmens uklarhet”, satte seg fast i åpen modus og fylte salen til bristepunktet. Fire publikummere krøp ut på alle fire og ble behandlet for svidde nesehår.

Replikk som rystet rommet:

“Eg elskar deg, men berre når det er dugnad!”

Avslutning med tonefall og tarmlyd

Finalen, en sang kalt “Kompost og kjensleliv”, ble fremført med så mye tremolo og magesus at publikum trodde det var jordskjelv. Da sceneteppet slutt falt (av seg selv), var det som å høre et feleorkester med bæsj på buen.

“Så hva lærte vi av denne seansen i Torsketrappa (Halden)? At alt kan gå galt, men med nok røykmaskin og lite selvinnsikt – blir det kultur.”

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kari Kvikksølv
Kari Kvikksølv
1 day ago

Kan ikke tro at de har ødelagt Torsketrappa for en revy! Hva blir det neste, en ravefest i Fredriksten festning?

Per Prikken
Per Prikken
1 day ago

Dette er jo ren galskap! Hvor er respekten for kulturarven vår, liksom?

Ola Ostepop
Ola Ostepop
1 day ago

Røyk, revy og ruiner? Høres ut som en oppskrift på katastrofe!

Guri Gurimalla
Guri Gurimalla
1 day ago
Reply to  Ola Ostepop

Hva i all verden tenkte de på? Torsketrappa er jo en historisk perle!

Trine Trestokk
Trine Trestokk
1 day ago
Reply to  Ola Ostepop

Kanskje de skulle ha kalt det ‘Torsketrappa-tull’ i stedet for ‘Torsketrappa-kultur’?

Siri Sjokolade
Siri Sjokolade
1 day ago
Reply to  Ola Ostepop

Hva blir det neste, hip-hop i Halden kirke? Det er jo bare fullstendig respektløst!

Lars Lurifax
Lars Lurifax
1 day ago

Skulle ønske jeg kunne vært der da de bestemte seg for å arrangere revy i Torsketrappa. Det må ha vært et syn å se!

Nina Nøtteliten
Nina Nøtteliten
1 day ago
Reply to  Lars Lurifax

Kanskje de burde ha holdt seg til å synge karaoke i stedet for å ødelegge kulturarven vår?

Petter Pinnsvin
Petter Pinnsvin
1 day ago
Reply to  Lars Lurifax

Røyk, revy og ruiner? Det høres ut som tittelen på en dårlig film!

Ole Olivenstein
Ole Olivenstein
1 day ago
Reply to  Lars Lurifax

Hvis de fortsetter sånn her, blir det snart revy i Fredriksten festning og røyk på Gamlebyen kirke!

Bjørn Bjørnstjerne
Bjørn Bjørnstjerne
1 day ago
Reply to  Lars Lurifax

Røyk og ruiner høres ut som en dårlig B-film, men revy? Det er bare for mye!

Hanne Harepus
Hanne Harepus
1 day ago

Skal si det er kreativt å kombinere røyk, revy og ruiner! Hva blir det neste, bingo i Borgarsyssel museum?

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x