Kultur

Torgny refser teknisk kollaps på Drammenstein: knirkende gulv, røykmaskin-fiasko og nostalgisk 80-talls-traume.

Karikatur av Bjørn Eidsvåg og Bjarte Tjøstheim på en knirkende, sprukket scene med røykskyer og panisk tekniker bak dem.

Av Torgny Brølteblæst – vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade

Innleiing

Så satt vi der i Drammenstein, klare for musikkmagi, og ingen ante at det ville ende i knirkende gulvbord, raslende revyrekvisitter og Torgnys gamle traume fra ’83 som brast fram i all sin gru. Publikum hadde knapt rukket å finne rytmen før spotlysene slo seg av og teknikerne løp rundt som kyr i tåke. Det var som å være midt i en sveisejobb uten vernebriller – blendende varmt, iskald panikk og gnister som fløy hit og dit. Scenen, som etter sigende skulle bære to av landets største artister, vaklet mer enn Torgnys skjelvende kne under første tone. Forventningene var skrudd til elleve, men teknikken var skrudd ned til null, og gjestene sto like hjelpeløse som lutefisk i varmekablene. Velkommen til kulturkollaps på Drammenstein!

Det tekniske drama på Drammenstein

Teknisk ansvarlig hadde visst aldri hørt om lydtest, for scenegulvet sviktet før første akkord. Ledninger lå i kryss som om en overivrig blindgjenger hadde lagt dem – uten sikring. Mikrofoner pep, sprakk og blåste ut korte raketter av statisk støy. Røykmaskinen hostet mer enn den inhalerte, og spotlightene flakket som gjerrige julelys. Da Bjørn Eidsvåg endelig fikk festa strengen til gitaren, holtra gulvbordet under ham, og hele scenen ga fra seg en knotete klang som fikk selv ham til å trekke på smilebåndet i vantro.

Publikum fra vantro til stående applaus

Mangfoldet var imponerende: pensjonister med krykker, studenter med sovepose og småbarn med ørepropper. Først stirret de i vantro mens teknikerne mimer «scenery switching». Så, da Tjøstheim omsider slo an første tone, reiste de seg – ikke i begeistring, men for å se om gulvet ville falle gjennom. Men kulturtrangen vant: de stampet takten, brølte der sangen sviktet og lo da røykmaskinen hostet. Som en stående applaus uten omlag, men med mer nøling og stirrende blikk enn jubel.

Torgnys traume fra 1983 gjenoppstår

I ’83, under Fjøsnissen-festivalen, opplevde Torgny mikrofonkollaps for første gang. Da pep mikrofonen seg fast i Eidsvåg-stil og sendte elektriske rykninger gjennom armen. Han husker fortsatt den metalliske smaken i munnen og lyden av egen blodpuls som trommet sterkere enn trommesettet. Denne kvelden i Drammenstein trengte han bare lukke øynene for å høre fortiden skrike.

Lydnivå og kor-dissonans

Et kor av lokale amatører skulle forsterke hovedakterne, men endte opp som et surmaget fuglekor som krasjet med hver tone fra scenen. Lydmikseren, som tydeligvis var blakk på kaffe, hadde slått av kompressorene, så selv en hvisken ble til jordskjelv. Kor-repetisjonene ga ekko som fikk salen til å riste. Da dirigenten ropte «fine fellessanger», hørtes det som en misforstått opera prøvespilling i en låve.

Bakromspanikk og byråkratisk blues

I kulissene rådet kaos: produsenten kysset kontrakten i sinne, mens kulturkontoret påpekte at arrangementet manglet både brannvakter og papirer. Kommunens kasserer gråt stille i et hjørne, overbevist om at budsjettrammene var i ferd med å sprenge Desibel-forskriften. En lokal byråkrat småløp med en perm som ble tømt over gulvet som konfetti, mens resten av teamet prøvde å få tak i en reservedel til røykmaskinens kontrollpanel.

Torgnys kulturråd for Drammenstein

  1. Støvler, ikke hæler – når gulvet skriker, må du stå støtt
  2. Ørepropper – for å skåne ørene og traumer
  3. Langermet skjorte – røyksøl og kald trekk
  4. Svettehåndkle – tørk latter- og tåreflommer
  5. Gassmaske – karbonkopplukt fra røykmaskin
  6. Flesjepumpe – mot knekkelyd-sjokk
  7. Headset med klar lyd – hør deg selv gråte
  8. Neseplugg – fjerne røykstøv
  9. Sittepute – benker som hyler
  10. Psykisk førstehjelpskit – minner fra ’83 kan gjenoppstå

Avslutning

Med hele Drammenstein som ett sveisehjørne, skinte det klart at landets største artister ikke er garantert feilfri forestilling når teknikken sover på vakt. Publikum dro hjem med knuste forestillinger, men med historier som vil leve lenger enn en punktert røykmaskin. Det apokalyptiske kaoset minnet oss om at ekte kultur ikke krever perfeksjon, men mot til å kle av seg bak lyskasterne. Så hva lærte vi? At alt kan gå galt, men med nok røyk, pinlige sitater og lite selvinnsikt – blir det kultur.

Kilder
Kilde: Drammens Tidende – fordi hvem andre tør skrive om knirkende scenegulv i Drammenstein?

TikTok/Reels-oppsummering
«Dualität-kaos i Drammenstein: røyksvikt, knirkende gulv og Torgnys 80-talls traume vekkes til live!»

CTA
Vil du oppleve sceneknirk live? Meld deg på vårt «Knirkekor»—syng med oss mikrofonsprengning i morse–kode!


Forfatterbio
Torgny Brølteblæst er en halvpensjonert vokalist og kulturanalytiker med en nese for surt kor, svak spotlight og nostalgiske traumer fra 80-tallet. Med poetisk indignasjon og sveisebriller i beredskap, jager han tekniske kulturfiaskoer landet rundt og serverer deg historier med dramatisk brodd.

Ofte stilte spørsmål

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Håkon Hakkimakk
Håkon Hakkimakk
13 days ago

Kanskje de burde bytte ut røykmaskinen med en tåkekanon fra 80-tallet!

Pernille Prikken
Pernille Prikken
13 days ago

Kanskje de burde spørre nostalgiske 80-talls popstjerner om råd før de setter opp forestillingen neste gang!

Trond Tøyse
Trond Tøyse
13 days ago

Høres ut som en skikkelig blemme av en forestilling! Håper de får ordnet opp i det før neste gang.

Leif Lystig
Leif Lystig
13 days ago

Kanskje det er en 80-talls spøkelse som prøver å sabotere forestillingen?

Oda Oppgulp
Oda Oppgulp
13 days ago

Høres ut som en 80-talls katastrofe! Kanskje de trenger en dose av 2020-teknologi for å redde forestillingen.

Svein Snurrebass
Svein Snurrebass
13 days ago

Kanskje de burde overlate teknikken til en 80-talls robot for å unngå flere problemer.

Tove Trist
Tove Trist
13 days ago

Dette høres ut som en ekte 80-talls berg-og-dalbane av en forestilling!

Gudrun Glimmer
Gudrun Glimmer
13 days ago

Er det mulig at gulvet knirker så mye at det overdøver musikken?

Morten Murmeldyr
Morten Murmeldyr
13 days ago
Reply to  Gudrun Glimmer

Kanskje de burde bytte ut teknikeren med en ekte 80-talls nerd for å fikse dette?

Asbjørn Apekatt
Asbjørn Apekatt
13 days ago
Reply to  Gudrun Glimmer

Kanskje de burde ha en 80-talls fest istedenfor forestillingen, da blir knirkende gulv og røykmaskin-fiasko bare en del av sjarmen!

Vegard Vims
Vegard Vims
13 days ago

Kanskje de burde sette opp en ekte 80-talls skuespiller som tekniker for å få orden på dette rotet!

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Bli kjent med Hønk Fjertvik, sjefsredaktør av Tulleavisa, og hans unike syn på lokaljournalistikk.
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev Halva Priset i Gnurevik – en kveld med musikk, latter og uventede øyeblikk!
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
11
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x