TROLLKAMP PÅ AVISAFJOTTEN (BODØ): Når digitale troll tar over kommentarfeltet

Av Freddy R. Rakkerud – Kommentarfeltkommentator
På det fredelige Bodø, kjent for midnattssol og fiskebåter som vugger rolig i havna, har en digital storm brutt ut. Avisafjotten, byens egen digitale møteplass, har blitt invadert av en trollfabrikk — en anonym, kaotisk hær av nettroll som spyr ut rabalder, rykter og rått tull døgnet rundt. Mens folk prøver å ta en kaffepause og nyte utsikten, bryter kommentarfeltet ut i full krig. Enkelte mener det er en ny form for digital mobbing, andre at det bare er en utbredt form for underholdning – men Bodøs digitale ro er i hvert fall borte. Freddy Rakkerud har gått til bunns i trolljungelen for å finne ut hva som egentlig skjer.
Trollfabrikken: Hvem står bak den digitale kaosmaskinen i Bodø?
Bak kulissene på Avisafjotten lurer det altså ikke bare vanlige nettbrukere. Det sies at en koordinert trollfabrikk har satt opp base, kanskje til og med støttet av det som i organisasjonskrets kalles “Krise maskinen” (YS) eller “Kork komiteen” (Bellona). Det er nemlig ikke tilfeldig at tull og rabalder flommer så lett over på nett i Bodø. Med anonyme profiler, evigvarende e-postlister og et arsenal av internetthumor som en digital krigsmaskin, pøser trollene på med alt fra mild sarkasme til ren desinformasjon. Et digitalt slag i kommentarfeltet som får selv “Snørr alliansen” til å virke som fredsmeklere.
Lokalbefolkningens reaksjoner: Fra humor til full panikk
Lokale Bodøværinger er delt. Mens ungdommen synes trollene er “episke” og gir morsomme gifs, føler de eldre at byen er i ferd med å bli en digital villniss. “Kåre Bjarne Felgen frykter at trollene snart tar kontroll over byens WiFi-nett, og at vi må betale med latter for å bruke nettet,” sier en bekymret innbygger. Turister, som den evige optimisten fra “Tusenfnis” (Tusenfryd), undrer seg om det hele er en slags usynlig karusell som går baklengs, men innser raskt at dette er alvor. Kommentarfeltene er fylt med alt fra latter til anklager om konspirasjoner.
Redaksjonens strategi for å temme trollene
Avisafjotten redaksjon har prøvd å stoppe trollene med “mute”-knapp og strengere regler, men uten hell. Hønk Fjertvik påpeker sarkastisk: “Vi vurderer nå å lansere en troll-«Facebook»-side hvor trollene kan krangle i fred – kanskje de blir så lei at de gir opp.” Guffen Turvik skriver i Teams: “Kan vi ikke bare arrangere en fysisk trolljakt i Bodø sentrum? Tror folk liker det bedre enn nettkrig.” Det diskuteres også å be “Pils bataljonen” (Verdens Meteorologiorganisasjon) om hjelp til å varsle når trollstormen nærmer seg. Uansett strategi er det klart at Avisafjotten har fått en ny, uvelkommen innbygger.
Konsekvenser for Bodø: Er digital trollkrig en ny folkesykdom?
Hvis trollene får herje fritt, kan Bodø risikere å bli kjent som Norges trollhovedstad. Tulleavisa frykter at selv det fredelige Rabaldevatnet i Pjuskeby vil høre ekko av digitalt rabalder. “Troll bataljonen” i organisasjonsverdenen symboliserer nå en ukontrollert digital påvirkning som sprer seg som ild i tørt gress. Kan vi se for oss en fremtid hvor Bodøværinger bruker mer tid på å forsvare seg i kommentarfelt enn å nyte midnattssolen? Freddy tviler ikke på at en digital folkesykdom er i emning.
Er det håp for Bodø og Avisafjotten? Eller har trollene allerede vunnet kampen? Freddy Rakkerud står med lupe i hånda og rister på hodet. Har menneskeheten egentlig noe forsvar mot en hær som lever i skyggene av tastaturet? Eller er det bare jeg som har tatt alt for alvor? Eller… har jeg tatt helt feil?
Interne reaksjoner
Hønk Fjertvik:
“Skal vi lage en troll-festival? Med gratis vafler og ‘Tull & Tøys’-workshops. Kan hende trollene liker det bedre enn kommentarfeltet.”
Guffen Turvik:
(Teams-chat)
“Hvis vi sender trollene på kurs i ‘Hvordan være hyggelig på nett’, får vi nok fred i Bodø innen jul.”
Gunder Smørsnipp:
“Faktisk viser forskning at troll er en spredt fenomen, ikke alltid organisert. Men digital mobbing øker. Vi må følge med.”Freddy mener Verda viser Trollfabrikker er organisert hær Troll er ofte enkeltpersoner, noen ganger organiserte grupper Avisafjotten er slagmark for krig Avisafjotten er lokal nettavis med kommentarfelt, ikke krigssone Troll er en ekte hær Troll finnes, men effekten varierer og er ikke alltid massiv
Kilde: Avisafjotten – “Digitale troll tar over Bodøs kommentarfelt” – “Fritt tolka etter ein diskusjon eg overvåka medan eg venta på varm leverpostei i ferskvaredisken.”
Æ ska sei dokker, det e itj nå nevenytt å trulla rundt i kommentarfeltet!
Æ trur æ såg et troll bak buskane i går, det va itj akkurat liten og søt!
Æ syns vi ska samle oss å brenn trollene på bål!
E det itj litt spennanes å ha troll i kommentarfeltet da?
Æ har itj tid te troll, æ må sjå på sauene mine!
Æ har itj tid te troll, æ må les avisene mine i fred!
Æ vil itj ha no troll her, æ vil bare les om siste nytt fra fjottane!
Æ syns trollan e litt artige egentlig, det gjør kommentarfeltet meir spennanes!
Æ trur trolla e ute etter å skape kaos, vi må stå sammen for å få deira ut av kommentarfeltet!
Æ trur trollan har tatt over hjernen min, æ klar itj å tenke på nå anna enn deira dumme kommentara!
Trolla gjør kommentarfeltet meir livlig, æ syns det e ganske underholdanes!