Lokalnytt Dagens

Vaffelfrihet i Fjæresund (Fredrikstad) – Når kommunen forbyr krèsjrosa (kræsjrosa) skjerf og halvferdige dikt

Fire personer og en and i Fjæresund (Fredrikstad) står samlet foran et skilt med teksten "Rett til å være seg selv". En ser i kamera, en ser bort, og en and ser forvirra ut.
📣 Innledning: Jeg sto mellom en veltepetter og en halvbrent gatepoet da det slo meg: Vi lever i ei tid der det snart bare er fellesmail og nøytrale skjerf som er tillatt. Rundt meg sto 11 sjeler og to halvtriste sauer i stilltiende protest mot kommunens nye kampanje: “Vær som folk!”Hva vi vet, hva vi frykter, og hva vi nekter å godtaFjæresund (Fredrikstad) kommune lanserte denne uken en kontroversiell kampanje med tittelen “Vær som folk!”, et initiativ som, ifølge kommunen selv, skal “fremme trygghet og orden i det offentlige rom”. Men bak det byrakratiske målbildet ulmer en stinkende gryte av dømming, konformitet og et oppsiktsvekkende forbud mot krèsjrosa skjerf og hjemmehekla hatter.“Det handler ikke om farger, det handler om frekvens,” sa informasjonsansvarlig Signe Råsk. “Vi må beskytte befolkningen mot… eh… sanseforvirring.”Men hva slags samfunn er det vi lager, når folk ikke lenger kan bære sin egen kløe uten at noen ber dem dempe seg? Skal en trubadur trenge tillatelse for å synge surt om tapt kjærlighet klokka 08:12 ved busstoppet?Ytringsfrihet og vaffeljernets symbolske kraftYtringsfriheten er som et gammelt vaffeljern: rustent i kantene, men med plass til både brunost og protest. Vi må aldri undervurdere retten til å stå midt på torget og synge surt, danse skeivt eller bære sokker i sandaler. For så lenge det ikke gjør skade, gjør det godt.Et samfunn uten ytringsfrihet er som en bygdefest uten rabarbrasaft: stillestående og dehydrert.Vi må forsvare de som ikke kan rope høyestNår vi snakker om ytringsfrihet, er det lett å tenke på aviskronikker og podkaster med sure menn i flanell. Men det viktigste forsvaret må rettes mot de som aldri fikk mikrofonen: de som snakker med hælene, ser i bakken, eller hvisker på dialekt.Barna som tegner protest i kladdeheftet. Den gamle dama som skriver dikt på dorull. Asbjørn som insisterer på å kle seg som en blanding av spellemann og stjernekikkert, og som bare sier “hm” når han mener noe viktig.Dette er de ekte stemmene vi må lytte til. Ikke fordi de roper, men fordi de bærer en sannhet vi har glemt mellom skjema og skjerm.Hvorfor kaller vi dem svakere?Det er her det begynner å skrangle i kassaapparatet for min del. Hver gang vi snakker om “svakere grupper”, må jeg puste i papirpose. For hvem bestemmer hva svakhet er? Er det å ikke klare å gå rett vei i korridoren uten å nynne? Er det å være rullestolbruker med glitrende blikk? Eller er det kanskje svakere å aldri ha måttet kjempe for å bli hørt?Vi burde begynne i språket. “Svakere grupper” bør byttes ut med noe sannere. Kanskje: “de utestemte”, “de uskarpe”, eller som Blørgilda Mudgrumbles kaller dem: “de skjulte dirigentene i samfunnets undergrunnsorkester” (hun sa det mens hun blokkerte utgangen med saueskinn og teposer, så jeg tok det med en klype karve).Et folkeforsvar består av flere instrumenterVi må bygge et samfunn der ytringsfrihet ikke handler om å si mest, men om å lytte best. Et samfunn der vi anerkjenner at uttrykk ikke bare er verbale. Noen uttrykker seg med rytmer i gulvet, andre med tegninger på treplanker, og noen bare med nærvær.Ytringsfrihet er ikke bare retten til å tale. Det er også retten til å være. Være annerledes. Være stille. Være seg sjøl, og aldri måtte forsvare det i kommunen.Et dramatisk vendepunkt ved parkeringsplassenDet var her, mellom en støvete Toyota Corolla og en udefinerbar lukt av tørrfisk og rettferdighet, at det hele snudde. Den lokale jazz-katten “Snurp” måkte ned kommuneplakaten med halen og mjauet i moll. Folk jubla. Så begynte folk å trekke frem sine egne skjerf, hatter og rare dikt.En mann i regnponcho leste et dikt om meitemark og skam. En gutt på sykkel ringte i ringeklokka si i rytme. Selv vågde jeg meg til å fremføre min episke vaffelballade: “Syltetøy på avveie”.Folk flest i Fjæresund sier det samme:“Vi vil ha et samfunn der vi slipper å være forsiktige med hverandre hele tida. Jeg vil heller ha litt rot og rare folk enn et bibliotek av roboter.”“Dette kunne vært unngått hvis kommunen hadde latt oss være rare i fred.”“Det begynner med et forbud mot rosa skjerf, og ender med å forby latter med sidelyd.”📊 Tullefakta-boks:Hendelse: Protest mot normeringskampanjeSted: Fjæresund (Fredrikstad)Kommunens slagord: “Vær som folk!”Reaksjon: Rosa skjerf-revolusjon og jazzkatt-kuppHønks vurdering: “Det var mer varme i protestene enn i selve varmelampa.”💬 Del denne artikkelen med noen som fortsatt tror det går an å standardisere sjel.🔎 Relaterte søk:ytringsfrihet bygdehumorprotest mot normalitetabsurde lokalnyheterskeivhet og strikkrare folk i Norge

Hvis du synes dette var interessant, kan du finne mer innsikt og historier om lokalprotester, kommunale grep og samfunnsdebatt i andre artikler på nettstedet. Les for eksempel om Kommunekaos i Fredrikstad/sarpsborgskogen (Fredrikstad) for å få et innblikk i hvordan maktkampene i fylkeskommunen utspiller seg. Eller ta en titt på “KOMFYR-KOMPISEN” HAR LANDA: EIN KJØKKENREVOLUSJON FOR LATE LANGSITJARAR for en humoristisk vri på hverdagskriser. For mer lokal drama kan du også lese om Rådyr drama i Rott-neset (Fredrikstad), eller om noe helt annet, hvordan heisen i Kloslostrupen (Oslo) skrek, og hele kommune-Norge svarte. Dette gir deg en bredere forståelse av hvordan ulike historier veves inn i det norske lokallandskapet.

Hvis du vil vite mer om konseptet *sosial norm* og hvordan det påvirker samfunnets atferd, kan du lese denne artikkelen. Kampanjen i Fjæresund berører også temaer knyttet til ytringsfrihet, som er en grunnleggende menneskerettighet; for mer informasjon kan du se ytringsfrihet. I tillegg kretser mye av debatten rundt ideen om *personlig frihet* og hvordan samfunn regulerer individuelle uttrykk, noe du kan lese mer om i denne artikkelen. Alt i alt illustrerer sakens omfang den komplekse balansen mellom normalisering og annerledeshet i det offentlige rom.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Q: Skal vaffelfrihet i Fjæresund virkelig måles i hvor mange kræsjroser som får lov til å være på skjorte?
A: Neppe, men i Fjæresund virker det som om kommunen mener at skjerf og klær med kræsja rosa er like farlig som en skvett av den gamle fjæresund-ånda. Så, ja, minst én kræsja rosa skjerf må bort før vi kan kalle det riktig vaffelfrihet!

Q: Kan man fortsatt ha halvferdige dikt i Fjæresund, eller er det total forbud mot poesi nå?
A: Ifølge førstehåndsrapporten fra sjelene i bygda, er det uten tvil forbud mot halvferdige dikt, spesielt de som kanskje har litt for mye fjæresund-ånd i seg. Kommunen vil tydeligvis ha orden på poesien også, så nå er det bare ferdige klassikere som gjelder!

Q: Er det sant at Fjæresund-kulturen nå er under angrep av byråkratiske vaffel-politi?
A: Absolutt! Det virker som om erstatningen for den gode, gamle Fjæresund-kulturen er innført en slags “vaffel- og skjerf-sikkerhet” hvor politiet har byttet ut vaffelkrem med regelverk. Reglene er kanskje godt ment, men det føles som å ta vaffelen fra barnas hender!

Q: Hvorfor vil kommunen forby kræsja rosa skjerf – er det en ny trend jeg har gått glipp av?
A: Det er nesten for godt til å være sant – skjønt, ifølge de lokale, har fjæresund folk og sauer nok med å holde

Hvis du synes dette var interessant, kan du finne mer innsikt og historier om lokalprotester, kommunale grep og samfunnsdebatt i andre artikler på nettstedet. Les for eksempel om Kommunekaos i Fredrikstad/sarpsborgskogen (Fredrikstad) for å få et innblikk i hvordan maktkampene i fylkeskommunen utspiller seg. Eller ta en titt på “KOMFYR-KOMPISEN” HAR LANDA: EIN KJØKKENREVOLUSJON FOR LATE LANGSITJARAR for en humoristisk vri på hverdagskriser. For mer lokal drama kan du også lese om Rådyr drama i Rott-neset (Fredrikstad), eller om noe helt annet, hvordan heisen i Kloslostrupen (Oslo) skrek, og hele kommune-Norge svarte. Dette gir deg en bredere forståelse av hvordan ulike historier veves inn i det norske lokallandskapet.

Hvis du vil vite mer om konseptet *sosial norm* og hvordan det påvirker samfunnets atferd, kan du lese denne artikkelen. Kampanjen i Fjæresund berører også temaer knyttet til ytringsfrihet, som er en grunnleggende menneskerettighet; for mer informasjon kan du se ytringsfrihet. I tillegg kretser mye av debatten rundt ideen om *personlig frihet* og hvordan samfunn regulerer individuelle uttrykk, noe du kan lese mer om i denne artikkelen. Alt i alt illustrerer sakens omfang den komplekse balansen mellom normalisering og annerledeshet i det offentlige rom.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Q: Skal vaffelfrihet i Fjæresund virkelig måles i hvor mange kræsjroser som får lov til å være på skjorte?
A: Neppe, men i Fjæresund virker det som om kommunen mener at skjerf og klær med kræsja rosa er like farlig som en skvett av den gamle fjæresund-ånda. Så, ja, minst én kræsja rosa skjerf må bort før vi kan kalle det riktig vaffelfrihet!

Q: Kan man fortsatt ha halvferdige dikt i Fjæresund, eller er det total forbud mot poesi nå?
A: Ifølge førstehåndsrapporten fra sjelene i bygda, er det uten tvil forbud mot halvferdige dikt, spesielt de som kanskje har litt for mye fjæresund-ånd i seg. Kommunen vil tydeligvis ha orden på poesien også, så nå er det bare ferdige klassikere som gjelder!

Q: Er det sant at Fjæresund-kulturen nå er under angrep av byråkratiske vaffel-politi?
A: Absolutt! Det virker som om erstatningen for den gode, gamle Fjæresund-kulturen er innført en slags “vaffel- og skjerf-sikkerhet” hvor politiet har byttet ut vaffelkrem med regelverk. Reglene er kanskje godt ment, men det føles som å ta vaffelen fra barnas hender!

Q: Hvorfor vil kommunen forby kræsja rosa skjerf – er det en ny trend jeg har gått glipp av?
A: Det er nesten for godt til å være sant – skjønt, ifølge de lokale, har fjæresund folk og sauer nok med å holde

Avatar of Hønk Fjertvik

Hønk Fjertvik

About Author

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kari Kremtind
Kari Kremtind
3 months ago

Æ veit itj ka æ ska gjør, ska æ bynn å smugl kræsjrosa skjerf og halvferdige dikt inn i Fjæresund?

Lars Lurifax
Lars Lurifax
3 months ago
Reply to  Kari Kremtind

Æ ælske kræsjrosa skjerf, men æ ska itj risikere å bli kasta i fengsel for å bruke dem!

Gro Grøtberg
Gro Grøtberg
3 months ago
Reply to  Kari Kremtind

Æ syns det e absurd at kommunen ska bestemme ka slags tilbehør vi kan bruke til vafflene våres! Kræsjrosa skjerf e jo så fint!

Lise Løvemor
Lise Løvemor
3 months ago
Reply to  Kari Kremtind

Æ syns det e trist at vi ikke kan bruke kræsjrosa skjerf og halvferdige dikt lenger. Æ vil ha tilbake vaffelfriheten min!

Astrid Anarki
Astrid Anarki
3 months ago
Reply to  Kari Kremtind

Jeg nekter å la meg diktere av kommunen når det kommer til min vaffelopplevelse! Kræsjrosa skjerf og halvferdige dikt skal få være med meg på vaffelkoset mitt, uansett hva de sier!

Per Pølsemaker
Per Pølsemaker
3 months ago

Æ har alltid likt å skrive halvferdige dikt mens æ spise vaffel. Skal æ virkelig måtte gi opp den tradisjonen min?

Ola Opprør
Ola Opprør
3 months ago

Ka i all verden e det neste? Skal de forby brunost og syltetøy på vaffelen også? Dette e jo ren galskap!

Kanskje du også vil like:

En gruppe kyr med solbriller og parasoller protesterer mot solkrem, mens en forvirret bonde holder en solkremtube.
Lokalnytt

Klimakrise i Krokvik – Lokale kyr nekter å gå med solkrem

Krokvik opplever klimakrise når lokale kyr nekter å bruke solkrem. Les om dramaet!
Geit i farta over ås med salmeskjerf i vinden, mens forskremte bygdefolk peker oppgitt
Lokalnytt

Rypejakta i Bæssmoråsen avlyst – prestens geit stukket av med salmeskjerfet

Rypejakta i Bæssmoråsen ble avlyst da prestens geit stakk av med salmeskjerfet. Les den sprø historien her!
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });
7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x