Kultur

Graffiti og gledesbrøl – eller bare bråk? – SmåttOslo på kanten

Karikaturtegning av Torgny Brølteblæst i full spraykunst-krise, omgitt av malingssprut, en gnistrende mikrofon og forvirrede publikum i varm, nostalgisk Tulleavisa-stil.

Av Torgny Brølteblæst, vokalist på midlertidig pensjon og kulturanalytiker med lang nese og hørselskade.

Så satt vi der i SmåttOslo, klare for kultur, og ingen ante at det ville ende i røyk og spraybokser på ville veier. Jeg snakker om den etterlengtede gatekunstfestivalen som skulle sprute farger og begeistring ut over bydelen, men som i stedet sprutet tekniske problemer, sur smell og et kaos som ville fått selv den mest hardbarka graffiti-artist til å gi opp. Velkommen til Torgny Brølteblæsts analyse av SmåttOslo på kanten – hvor kunst møter rabalder, men mest av alt rabalder møter øret mitt.

Sprayboksen som ble en skranglete trompet i SmåttOslo

Gatekunstfestivalen skulle være et fyrverkeri av kreativitet. Men allerede ved åpningen var det som om noen hadde byttet ut fargene med rustent metall og bråkete høyttalere. Mikrofonene sviktet, musikken stoppet, og det var tydelig at teknikerne hadde tatt en aldri så liten ferie akkurat denne dagen. Publikum sto og kikket forvirret på hverandre mens en maler febrilsk prøvde å dekke over en sprayflaske som sprutet mer maling på seg selv enn på veggen.

Når spraybokser lager gledesbrøl – eller var det bare bråk?

Kunstnerne, selv med vilje av stål, ble offer for festivalens kaos. Det var som å høre et feleorkester med bæsj på buen, når farger ble til smeller, og former ble til en uidentifiserbar klatt. Noen forsøkte å improvisere med røykmaskiner, men det eneste som kom ut var et slør av tåke som fikk både publikum og kunstnere til å hoste mer enn å juble.

Torgnys traume: Da kultur også kunne vært en fargeklatt i 1987

Jeg kan ikke la være å minnes en lignende festival i 1987, hvor jeg som spirende korist satt i publikum og fikk mine første overfølsomme øreplager da et surt kor og en feiljustert spotlight sendte hele koret i ulage. Det var nesten samme kaos som i SmåttOslo, bare uten spray og med mer skrik fra scenen. Kulturen har ikke lært mye siden den gang.

Publikum: Fra begeistret forventning til vantro og resignasjon

Til tross for det tekniske dramaet var det et fåtall som holdt ut og applauderte, kanskje mer av høflighet enn begeistring. Jeg observerte hvordan folk begynte å hviske sammen om hvorvidt dette egentlig var kunst eller bare et ufrivillig stunt. Etter hvert ble det stående applaus, men jeg kunne sverge på at det var et lite pust av medlidenhet som fulgte med.

Torgnys kulturråd for neste gatekunstfestival i SmåttOslo

  • Kle deg i noe som tåler både maling og tåke – for du vil bli både våt og klissete.
  • Ikke stol på at mikrofonen virker – ta med egen stemmeforsterker.
  • Velg sko med god såle, det blir mye tråkking på spraybokser og malingsflekker.
  • Husk ørepropper, for noen av lydene kommer til å ligne en snekker med motorsag.
  • Smil bredt, men vær forberedt på at det kan være sarkasme fra andre.
  • Ta med en venn som kan kunsten å holde humøret oppe når alt går galt.
  • Bruk klær du ikke er redd for å ødelegge – festivalen er ikke kjent for renslighet.
  • Ha med en liten vifte for å tørke tåken – og tårene – som kommer.
  • Ikke forvent for mye av lysshowet; det kan like gjerne være blinkende brannvarsler.
  • Og sist, men ikke minst: husk at kunst kan være alt fra genialt til katastrofalt, men med nok røykmaskin og liten selvinnsikt blir det kultur likevel.

Kilder

Kilde: VårtOslo – SmåttOslo spruter maling, men også frustrasjon – fordi hvem andre tør skrive om mikrofoner som svikter og spraybokser som eksploderer?

TikTok/Reels-oppsummering

“Gatekunstfestivalen i SmåttOslo gikk fra fargerik feiring til teknisk kaos – spraybokser sprutet, mikrofoner sviktet, og Torgny var ikke imponert. Følg med for kulturrabalder i neste episode!”

CTA

🎭 Ikke bare del denne katastrofen – spray dine egne meninger med maling på nærmeste vegg! Er du modig nok? #SprayDinSaga #Kulturrabalder


Oppdag mer fra Tulleavisa

Abonner for å få de siste innleggene sendt til din e-post.

TORGNY BRØLTEBLÆST, Kulturreporter (ufrivillig) og fast indignert skribent i Tulleavisa

Torgny Brølteblæst

About Author

Torgny Brølteblæst (født 14. mars 1952 i Grukkefjell) er en norsk kulturkritiker, tidligere korist og amatørakustiker, kjent for sin fargerike og indignerte penn i spalten “Fjas med Fjes” i Tulleavisa.Brølteblæst begynte sin karriere som bass i Grukkefjellens Blandakor på slutten av 1970-tallet, hvor han raskt ble kjent for sin evne til å høre surt sangmateriale på flere kilometers avstand. Han jobbet på 80- og 90-tallet som akustikkansvarlig ved Grukkefjellens Kulturfjøs, der hans kompromissløse standarder for scenelys og romklang skapte både beundring og frykt i lokal kultursektor.I 2004 trakk Brølteblæst seg delvis tilbake fra aktivt korliv, etter en opphetet debatt om bruk av synthpads i folkemusikkfestivalen “Knurr og Dur”. Siden da har han dedikert seg til kulturjournalistikk, hvor hans anmeldelser preges av teatralsk språkføring, nostalgiske utbrudd og en forkjærlighet for å sammenligne moderne kulturuttrykk med katastrofer, husflid og gamle dirigenter.Blant hans mest kjente sitater finner man:"Det var som å høre en feleorkester med bæsj på buen.""Når fiolinene hyler, er det på tide å gå heim.""Eg har sett kultur i alle former, men dette var mer en dramatisk basill."Brølteblæst er kjent for sin urokkelige skepsis mot dårlig scenelys, uoppdragent publikum og moderne komfortløshet i kulturhusstoler. Han har blitt en kultfigur blant lesere som setter pris på sterke meninger, overdrevne sammenligninger og uvøren bruk av 80-tallsreferanser.

0 0 stemmer
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Truls Tegnekladden
Truls Tegnekladden
11 hours ago

Æ syns det e berre kult med graffiti, det lysje opp byrommet og gjør det meir spennanes!

Hanne Hærverk
Hanne Hærverk
11 hours ago

Æ syns de som klager på graffiti bør slappe av litt, det e berre fargerik pynt!

Ole Ondskap
Ole Ondskap
11 hours ago
Reply to  Hanne Hærverk

Graffiti e som musikk, det e smak og behag. Æ personlig syns det e rått!

Kari Kreativ
Kari Kreativ
11 hours ago
Reply to  Hanne Hærverk

Æ digge graffiti, det e som ein fargerik historiebok på veggan!

Petter Pøbel
Petter Pøbel
11 hours ago
Reply to  Hanne Hærverk

Graffiti e som kunstnerisk bråk, det e rebellisk og spennanes!

Lena Larm
Lena Larm
11 hours ago
Reply to  Hanne Hærverk

Æ syns graffiti e som eit gledesbrøl i grå hverdag – det vekke følelsan mine!

Per Pynt
Per Pynt
11 hours ago
Reply to  Hanne Hærverk

Graffiti e som smykke på veggan, det gjør alt så mykje meir interessant!

Nora Nysgjerrig
Nora Nysgjerrig
11 hours ago

Æ syns graffiti e som eit mysterium, kem e kunstnern bak? Det e så spennanes å tenk på!

Kanskje du også vil like:

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –
Kultur

Kjære lesar, kjærare abonnent, og aller kjæraste du som berre dumpa innom via ei lenke du trudde var noko anna –

Møt Hønk Fjertvik, sjefsredaktør i Tulleavisa, en lokalavis med humor, alvor og uventede saker fra bygdene i Norge. Les om
Vokalist i Halva Priset i ferd med å velte en bøtte med rekvisitter på scenen, mens en publikummer kaster agurk.
Kultur

Halva Priset, full valuta for vrangstrupen – En kveld med allsang, angst og agurk på scenen

Opplev den uredigerte, humoristiske konsertbeskrivelsen av Halva Priset i Gnurevik, en unik blanding av norsk bygderock, følelser og uforglemmelige øyeblikk.
window.addEventListener('load', function () { var el = document.getElementById('cookie-law-info-bar'); if (el) { el.style.visibility = 'visible'; } });

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x